NOS Nieuws

LinkedIn krijgt een boete van 310 miljoen euro omdat het zonder toestemming data van gebruikers inzet voor reclames en gedragsanalyse. De Ierse privacywaakhond DPC deed jarenlang onderzoek naar het socialemediaplatform en heeft ook namens andere EU-lidstaten het bedrijf bestraft.

Al in 2018 werd een klacht ingediend door een Franse non-profitorganisatie over de advertenties op LinkedIn. Voor die reclames worden deels data gebruikt die gebruikers zelf doorgeven, zoals de werkplek en opleiding. Daarnaast gebruikt LinkedIn gegevens over het gedrag van gebruikers, bijvoorbeeld met wie ze contact hadden op het platform, de bekeken profielen en zoekopdrachten.

LinkedIn heeft voor het verzamelen en gebruiken van die gegevens niet op de juiste manier toestemming gevraagd. Zo werd ook surfgedrag buiten LinkedIn door het bedrijf meegenomen, zonder expliciete toestemming. Volgens de Ierse autoriteiten overtreedt het platform daarmee Europese privacyregels. LinkedIn krijgt het bevel hun werkwijze aan te passen.

Geld apart gezet

Voor de eigenaar van LinkedIn, Microsoft, komt de boete niet onverwacht. Het bedrijf zette vorig jaar een bedrag van bijna 400 miljoen euro opzij om een eventuele boete te kunnen betalen. Het bedrijf zei toen het niet eens te zijn met het onderzoek en ertegen in bezwaar te gaan.

Eerder kreeg internetreus Meta een Europese boete voor het niet naleven van de privacyregels met Facebook en Instagram. TikTok werd beboet voor het schenden van privacy van kinderen.

Share.
Exit mobile version