NOS Nieuws•
Het ongeluk met een Nieuw-Zeelands marineschip vorige maand is veroorzaakt door een reeks menselijke fouten. De bemanning van het onderzoeksschip had niet door dat de automatische piloot nog was ingeschakeld en nam daardoor verkeerde beslissingen, is de belangrijkste conclusie van militaire onderzoekers.
De HMNZS Manawanui deed begin oktober onderzoek voor de kust van Samoa, een eilandengroep in Oceanië. Het schip liep vast op een rif en er brak brand uit, waarna het marineschip zonk. Alle 75 mensen aan boord werden gered. Het was voor het eerst dat een Nieuw-Zeelands marineschip zonk in vredestijd.
Schout-bij-nacht Garin Golding en defensieminister Judith Collins stelden na het ongeluk een onderzoek in om de oorzaak te achterhalen. De eerste conclusies zijn nu bekend, begin volgend jaar volgt een uitgebreider rapport.
Op een persconferentie zei Golding dat het schip niet reageerde op een koerswijziging. De bemanning op de brug realiseerde zich niet dat de Manawanui nog steeds op stuurautomaat stond en zocht de oorzaak van het probleem in de stuwraketbesturing. Er ging kostbare tijd verloren, het schip veranderde niet van koers en raakte het rif.
Zorgen lekkende brandstof
“De stuurautomaat werd niet uitgeschakeld toen dat had moeten gebeuren”, zei Golding. “Dit incident heeft gevolgen gehad voor onze reputatie en we zullen het accepteren, oplossen en ervan leren.”
Het wrak van het schip ligt nog onder water en in Samoa zijn zorgen over mogelijk lekkende brandstof. Volgens de Nieuw-Zeelandse marine is er geen gevaar omdat de meeste diesel is verbrand.