NOS Nieuws•
De hoop was bijna opgegeven maar na 20 jaar wachten zien de Grieken eindelijk het licht in de (metro)tunnel van Thessaloniki. In de havenstad was vandaag de officiële opening van de metrolijn.
Bijzonder is dat reizigers er niet alleen de metro zullen pakken, maar ook de vele archeologische schatten kunnen bewonderen die opgegraven zijn bij de aanleg. Alle aangetroffen oudheden zorgden er ook voor dat het project meerdere keren werd stilgelegd.
Meer dan 300.000 archeologische vondsten zijn er de afgelopen jaren opgegraven. Zo zijn er twee marmeren pleinen, een kerk, 5000 graven en gouden kronen en juwelen uit de Romeinse en Byzantijnse tijd gevonden. Bouwvakkers stuitten op een gegeven moment op zo veel artefacten dat de tunnelbuis 31 meter diep in de grond moest worden aangelegd, om ze te beschermen.
Griekenland kent strenge regels om beschadigingen aan archeologische vondsten te voorkomen. De stad besloot om een deel van de vondsten te gebruiken voor de dertien stations in de stad. Reizigers lopen nu langs de archeologische vondsten voordat ze in de van de metro’s stappen die vanaf een afstand bestuurd worden.
Bekijk hier de archeologische vondsten in de metrostations in Thessaloniki:
300.000 archeologische vondsten bij aanbouw metro in Griekse Thessaloniki
Niet alleen alle opgravingen veroorzaakten vertraging van de bouw van het tracé. Griekenland ging ondertussen ook tien jaar lang gebukt onder een financiële crisis waardoor veel bouwbedrijven failliet gingen. Dit leidde ertoe dat de opening van de metrolijn telkens werd uitgesteld.
Ook bovengronds zorgde het project voor veel problemen bij de Grieken. Winkeliers in het centrum van de stad sloten noodgedwongen hun deuren omdat klanten de binnenstad vermeden door de bouwput.
In Griekenland begon men zich af te vragen of er ooit een metro onder Thessaloniki zou rijden. Het project werd gezien als een “collectief trauma”, zegt het Griekse weekblad Tovima. Het tracé van 9,6 kilometer heeft de Grieken uiteindelijk drie miljard euro gekost.
‘Uniek’
Vandaag overheerste voor premier Mitsotakis de trots toen hij de opening bijwoonde. Hij noemde de stations niets minder dan een museum.
“Vandaag hebben we zowel de metro als de oude ruïnes van Thessaloniki voor ons”, zei de Griekse premier. “Het is waarschijnlijk uniek in de wereld. We gaan door een ondergronds museum om de metro te bereiken.”
Met de komst van het tracé hoopt de gemeente dat de druk op het wegennet in de dichtbevolkte stad zal afnemen. Met een miljoen inwoners is Thessaloniki namelijk de tweede stad van Griekenland. Verwacht wordt dat 254.000 reizigers per dag van de metrolijn gebruik zullen maken.
Het metroproject is echter nog niet klaar. Ondertussen is de stad ook bezig met de aanleg van een tweede lijn naar het vliegveld van Thessaloniki. De verwachting is dat die in 2040 af is.