NOS Nieuws•
Een tussenstand van 7,7 miljoen euro, een drukbezocht plein voor optredens en zwaaiende bezoekers bij de dranghekken van het Glazen Huis in Zwolle. 3FM Serious Request is een groot succes met een opzet die doet denken aan een festival.
“Als je naar de beelden kijkt, zie je weer een ouderwets gevuld stadsplein”, zegt Ron Vergouwen van de podcast Dit Was De Radio. Hij noemt het een slimme zet van NPO 3FM om artiesten op te laten treden. “Mensen komen in eerste instantie misschien daarvoor, maar geven uiteindelijk ook geld.” Waar bezoekers in eerdere jaren van Serious Request alleen op de laatste avond konden rekenen op optredens, is het nu de hele week raak.
Rondé, Wies, Franz Ferdinand, Bizzey, Oscar and the Wolf: het is een greep uit de ruim dertig artiesten uit binnen- en buitenland die de afgelopen dagen optraden bij het Glazen Huis. Er lijkt te zijn gekeken naar de Vlaamse tegenhanger van Serious Request, de Warmste Week. Bezoekers kunnen daar al jaren dagelijks optredens bijwonen.
En dat concept slaat aan, ook in Zwolle. Donderdag kwamen er zo veel mensen op het Rodetorenplein af dat er moest worden ingegrepen bij het optreden van Roxy Dekker, bekend van Sugardaddy en Satisfyer. Op andere dagen, zoals ook vanavond, werd het plein afgesloten omdat het vol was. Op het plein is plek voor ongeveer 4000 mensen.
De festivalsetting is waarschijnlijk een van de succesfactoren achter deze editie. Vanavond werd bekendgemaakt dat er na vijf dagen 7.703.855 euro is ingezameld door dj’s Barend van Deelen, Wijnand Speelman en Sophie Hijlkema. Dat is al meer dan het eindbedrag van vorig jaar.
Het geld gaat naar Metakids, een organisatie die zich inzet voor onderzoek naar metabole ziekten bij kinderen. Het is een van de dodelijkste ziekten onder kinderen. Een op de vier patiënten wordt niet ouder dan 18 jaar.
“Het is een heel aansprekend doel”, zegt Vergouwen. “Veel mensen met kinderen leggen meteen de link dat hun eigen kinderen zoiets zou kunnen overkomen.” Dj’s Van Deelen en Speelman hebben zelf kinderen. “Het is echt een doel dat hen raakt en dat komt door de radio en televisie heen”, ziet Vergouwen.
Een van de kinderen met een metabole ziekte is de 4-jarige Jelte. Omdat zijn ouders niet weten hoelang hij nog te leven heeft, vieren ze elke maand zijn verjaardag:
Jelte (4) is elke maand jarig, want ‘we weten niet hoeveel hij er nog krijgt’
Twintig jaar geleden was de eerste editie van Serious Request in Utrecht. Giel Beelen, Wouter van der Goes en Claudia de Breij zamelden destijds ruim negen ton in voor het Rode Kruis. In de jaren daarna groeide het evenement in de week voor kerst uit tot een publiekstrekker waarbij miljoenen werden ingezameld.
Record na record werd gebroken. 2014 was de succesvolste editie. Gerard Ekdom, Domien Verschuuren en Coen Swijnenberg haalden in Haarlem ruim 12,3 miljoen euro op voor slachtoffers van seksueel geweld in conflictgebieden.
Daarna ging het langzaam bergafwaarts met de zender. Populaire dj’s zoals Sander Lantinga, Swijnenberg, Ekdom en Verschuuren vertrokken en daarmee ook de luisteraars. Ook ontstonden er vragen over de houdbaarheid van Serious Request.
The Lifeline
In 2018 gooide toenmalig zendermanager Sharid Alles het roer om. Voortaan gingen dj’s in de week voor kerst door het land lopen om geld in te zamelen. “Vernieuwing is af en toe erg goed. Ik denk dat we met deze nieuwe vorm heel Nederland weer kunnen mobiliseren om in actie te komen”, zei Alles er destijds over.
Een succes werd The Lifeline zacht gezegd niet. Luisteraars hoorden soms haperende radioverbindingen. Ook werd er veel minder geld gedoneerd. In 2018 en 2019 bleef het eindbedrag steken op ruim een miljoen euro. In 2020 ging de wandeltocht vanwege corona niet door en liepen de dj’s in een hangar op een loopband.
Terugkeer
Hoewel de zendermanager dus voor vernieuwing had gekozen, keerde het Glazen Huis na drie jaar afwezigheid in 2021 weer terug. De samenwerking met het Rode Kruis werd beëindigd en andere goede doelen kregen een kans. De weg omhoog werd weer ingezet met vorig jaar als hoogtepunt: er werd ruim 7,5 miljoen euro ingezameld voor de bestrijding van ALS.
“Bij het grote publiek is de negativiteit rond NPO 3FM een beetje verdwenen en is de gunfactor terug”, zegt Vergouwen. Ook wijst hij erop dat NPO 3FM eerder is begonnen met de actie. Ruim een maand geleden rende Speelman een dubbele marathon waarmee hij meer dan twee ton ophaalde.
Nog voordat de dj’s hun intrek namen in het Glazen Huis stond de teller al op ruim 1 miljoen euro.
Volgens Vergouwen zijn de luistercijfers van 3FM “nog steeds bar laag”, maar is er eensgezindheid in het dj-team. “Het lijkt alsof er harder dan ooit wordt gewerkt om er een groot succes van te maken.”