NOS Nieuws••Aangepast
De zwarte dozen van het Zuid-Koreaanse vliegtuig dat op 29 december crashte op de luchthaven van Muan, stopten ongeveer vier minuten voor de ramp met opnemen. Dat meldt het Zuid-Koreaanse ministerie van Transport. Waarom de opnames stopten, is niet duidelijk.
De zwarte dozen omvatten een vluchtdatarecorder en een stemrecorder in de cockpit, die de gesprekken tussen piloten opneemt. De stemrecorder van het verongelukte toestel werd aanvankelijk onderzocht in Zuid-Korea.
Toen bleek dat er gegevens ontbraken, is de recorder met de gesprekken naar een laboratorium van de Amerikaanse National Transportation Safety Board gestuurd. De beschadigde vluchtdatarecorder is in samenwerking met de Amerikaanse veiligheidstoezichthouder ook naar de Verenigde Staten gebracht voor analyse.
De autoriteiten die onderzoek doen naar de ramp waarbij 179 mensen om het leven kwamen, proberen nu te achterhalen waarom er een paar minuten voor de crash geen gegevens meer zijn geregistreerd in de zwarte dozen.
Vlucht Jeju Air 7C2216 vertrok vanuit de Thaise hoofdstad Bangkok naar Muan in het zuidwesten van Zuid-Korea. Toen het toestel wilde landen in Muan, klapte het landingsgestel van de Boeing 737-800 niet uit. Het vliegtuig schoot met hoge snelheid door, botste tegen een muur en vloog in brand. Alleen twee bemanningsleden werden levend uit het toestel gehaald.
De piloten hadden aan de luchtverkeersleiding gemeld dat het vliegtuig een vogelaanvaring had gehad. Ze hadden enkele minuten voordat het toestel crashte een noodoproep gedaan.
Het moment waarop het vliegtuig crasht. De beelden kunnen worden ervaren als schokkend:
Het moment waarop het vliegtuig in Zuid-Korea crasht
Dat de zwarte dozen allebei uitvielen is heel raar, zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert. “Voor de stroomvoorziening in een vliegtuig zijn meerdere back-ups. Dus als er stroom is, dan moeten er ook opnames kunnen worden gemaakt.”
De vraag is nu of de stroom helemaal is uitgegaan of uitgezet en zo ja, waarom dat is gebeurd. “Niets is onmogelijk”, zegt Melkert, “maar dat stroom door de vogelaanvaring uitgegaan is nihil. De zwarte dozen zitten in de staart van het toestel verstopt, en bij een vogelaanvaring is er meestal schade aan het voorste deel van een vliegtuig.”
Daarnaast is op beelden te zien dat het vliegtuig bij de landing op een gecontroleerde manier wordt bestuurd. “Dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat alle stroom was weggevallen”, zegt de luchtvaartdeskundige.
Zwarte dozen hebben geen aan- en uitschakelaar en staan in principe altijd aan, zegt Melkert. “Je kunt ze wel uitzetten, maar dan moet je de zogenaamde circuit breaker eruit trekken. Dat is eigenlijk hetzelfde als de zekering van iets verwijderen. De piloten kunnen dat doen want die circuit breakers zitten in de cockpit. Maar dat vereist echt een actie van de piloot.”