NOS Nieuws•
Op de Nederlandse wegen is dit jaar de totale filezwaarte, de lengte maal de duur van de file, met 8 procent gestegen vergeleken met 2023. Dat meldt de ANWB op basis van verkeersdata van TomTom. Vooral buiten de spits werden de files langer.
Waar de files in de eerste zes maanden van 2024 minder werden, ontstonden er de laatste helft van het jaar “aanzienlijk meer files”. Volgens de organisatie nam de verkeersdrukte vooral toe door bevolkingsgroei en de toename van het aantal voertuigen.
‘Moe van het spitsrijden’
Tijdens de ochtend- en avondspits nam de drukte met 6 procent toe, maar overdag waren er een stuk meer files dan vorig jaar. Volgens de ANWB was er een forse stijging van 18 procent. Met name op woensdag en donderdag was het overdag drukker op de weg: op die dagen waren er 40 procent en 25 procent meer files. “Mensen waren moe van het spitsrijden. Degenen die de mogelijkheid hadden, zijn hun vervoer buiten de spits gaan zoeken”, zegt Robert Vriezen van de ANWB.
Ook in de weekenden stonden mensen veel vaker stil dan vorig jaar, veelal door werkzaamheden op de weg. De filezwaarte nam in het weekend dit jaar met 45 procent toe.
Top 10 files in 2024:
Traject | Deeltraject |
A27 Utrecht – Breda | Lexmond – Werkendam |
A4 Den Haag – Rotterdam | Den Haag-Zuid – Ketheltunnel |
A2 Den Bosch – Utrecht | Knp. Empel – Kerkdriel |
A58 Eindhoven – Breda | Tilburg-Reeshof – Bavel |
A15 Rotterdam – Gorinchem | Hendrik-Ido-Ambacht – Sliedrecht |
A58 Breda – Eindhoven | Moergestel – Oirschot |
A2 Utrecht – Den Bosch | Culemborg – Zaltbommel |
A1 Apeldoorn – Amsterdam | Voorthuizen – Knp. Hoevelaken |
A50 Arnhem – Eindhoven | Knp. Valburg – Knp. Bankhoef |
A20 Gouda – Hoek van Holland | Capelle aan den IJssel – Knp. Terbregseplein |
Het is niet alleen drukker op de snelwegen: ook op de provinciale wegen (N-wegen) stond het vaker vast. De ANWB meldt dat de filezwaarte in bijna alle provincies toeneemt. In Zuid-Holland nam de drukte met 3 procent toe, terwijl deze in Noord-Brabant afnam met hetzelfde percentage. Dat laatste komt volgens de verkeersorganisatie doordat de provincie minder last heeft van omrijdend verkeer. Vorig jaar leidden langdurige afsluitingen van de Heinenoordtunnel en de Haringvlietbrug ertoe dat mensen moesten omrijden via de Brabantse wegen.
Verdwenen knelpunten
Het afgelopen jaar zijn ook op een aantal plekken knelpunten op de weg verdwenen. Zo zorgde de opening van de N434, beter bekend als de Rijnlandroute, voor een betere doorstroming van het verkeer op de N206 door Leiden en de A44 bij Wassenaar. “We zien echt wel dat de files daar wat zijn afgenomen”, aldus Vriezen van de ANWB.
In september werd de Ring Zuid in Groningen geopend. “Ook daar is het aantal files flink minder.”
In 2025 zal het ook druk blijven op de weg. Een aantal trajecten wordt dan langdurig afgesloten vanwege werkzaamheden.