Productiehal ASML

In samenwerking met

Omroep Brabant

NOS Nieuws

Chipmachinefabrikant ASML mag doorgaan met zijn plannen voor uitbreiding in de buurt van een woonwijk in Veldhoven. Omwonenden hadden de plannen aangevochten omdat ze bang zijn voor geluidsoverlast, lichthinder en beperking van hun uitzicht. Maar de Raad van State heeft hun beroep vanochtend ongegrond verklaard.

De vraag naar chips en machines die chips kunnen maken, is enorm. Om aan die vraag te kunnen voldoen, wil ASML in het gebied tussen de Kempenbaan in Veldhoven en de snelweg A67 een aantal zogeheten cleanrooms bouwen, meldt Omroep Brabant. Cleanrooms zijn ruimtes waar zelfs de kleinste stofdeeltjes uit de lucht worden gezuiverd. In die ruimtes wil ASML zijn nieuwste chipmachines gaan produceren.

Deels ondergronds

De gemeenteraad van Veldhoven keurde de twee bestemmingsplannen voor de uitbreiding van ASML eind 2022 al goed. Maar twee bewoners aan de overzijde van de Kempenbaan stapten naar de Raad van State. Zij wilden onder andere dat de nieuwbouw vijf meter onder het maaiveld (dus deels ondergronds) zou worden gebouwd, zodat het gebouw minder hoog zou worden.

Maar deels onder de grond bouwen is gezien het bedrijfsproces van ASML niet mogelijk, stelt de Raad van State vanochtend in zijn uitspraak: “Voordat de machineonderdelen gestabiliseerd en verpakt worden, is iedere onverwachte beweging voor de machine fataal. Ook het vervoeren ervan uit een gebouw met een hellingbaan is tot dat moment niet toelaatbaar.”

Gemaskeerd geluid

Ook meent de Raad van State dat de geluidshinder binnen de perken blijft. Daarbij wijst de rechter naar het lawaai dat afkomstig is van verkeer over de drukke Kempenbaan en de A67. “Het geluidniveau ten gevolge van de activiteiten en installaties van ASML wordt gemaskeerd door het geluidniveau ten gevolge van het wegverkeer”, aldus de Raad.

De uitbreiding in Veldhoven staat los van de komst van een nieuwe campus die ASML een paar kilometer verderop wil bouwen, op een groot stuk grond vlak bij Eindhoven Airport. De gemeente Eindhoven verleende daar onlangs toestemming voor.

Share.
Exit mobile version