NOS Nieuws

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een onderzoek naar de prijzen in supermarkten. Dat heeft de toezichthouder bekendgemaakt.

Aanleiding zijn de prijzen van boodschappen. De ACM zegt “signalen” te hebben dat de prijzen van sommige producten in de Nederlandse winkels hoger liggen dan in bijvoorbeeld Duitsland en België.

De ACM wil onderzoeken waar dat prijsverschil vandaan komt. Dat hoeft niet direct aan de supermarkten zelf te liggen. Zo wil de toezichthouder weten of er problemen zijn met de markt, bijvoorbeeld omdat er te weinig concurrentie is of belemmeringen door leveranciers.

Prijsonderhandelingen

Het onderzoek van de ACM gaat zich richten op producten uit het dagelijkse winkelmandje van consumenten. De resultaten van het onderzoek worden naar verwachting in de zomer van 2026 gepubliceerd.

Verschillende grote supermarkten lagen het afgelopen jaar overhoop met leveranciers van A-merken. Zo was bij Jumbo lange tijd geen bier van Heineken verkrijgbaar door onderhandelingen over de prijs. Albert Heijn verkocht lang geen koffie van Douwe Egberts en Senseo of thee van Pickwick van leverancier JDE Peet’s.

Share.
Exit mobile version