NOS Nieuws•
-
Jorien Leendertse
redacteur Binnenland
-
Jorien Leendertse
redacteur Binnenland
De brandveiligheid van parkeergarages komt in gevaar als garages niet beter worden ingericht op elektrische auto’s. Daarvoor waarschuwt het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV).
Branden waarbij elektrische auto’s betrokken zijn, zijn lastig te blussen. Als zo’n brand in een parkeergarage uitbreekt, dreigt er extra gevaar. De brandweer kan er vaak lastig bij, er komen veel schadelijke stoffen vrij, de brand kan overspringen naar andere auto’s of de constructie van een parkeergarage kan in gevaar komen.
Steeds vaker weert de brandweer daarom elektrische auto’s uit parkeergarages, zoals bij de TU Delft al is gebeurd. Ze moeten dan buiten parkeren, in de open lucht waar hulpdiensten er in geval van nood makkelijk bij kunnen.
Nu er meer en oudere elektrische auto’s rijden in Nederland, stijgt het risico op zo’n brand in een parkeergarage. “Als over tien jaar 50 procent van ons wagenpark elektrisch is, is de manier waarop parkeergarages nu zijn ingericht niet meer uitvoerbaar”, zegt Nils Rosmuller, lector energie- en transportveiligheid bij het NIPV. Dit kennisinstituut adviseert de Rijksoverheid en veiligheidsregio’s over crisisbeheersing en brandweerzorg.
In vier jaar tijd is het aantal elektrische autobranden gestegen van 58 in 2021 naar 201 in 2024, blijkt uit voorlopige cijfers van het NIPV.
In Nederland rijden nu 9,4 miljoen auto’s. Daarvan zijn er 1,3 miljoen hybride of elektrisch. Dat is bijna 14 procent. Vijf jaar geleden was dat nog 3,7 procent.
Cijfers van branden met elektrische auto’s in parkeergarages zijn er niet. Garages moeten wat het NIPV betreft wel maatregelen nemen. “Zeker in de wetenschap dat het aandeel elektrische auto’s nog sterk zal toenemen en brandbestrijding van elektrische voertuigen in parkeergarages zeer complex en risicovol is”, zegt Rosmuller.
Maatregelen
Brandveiligheidsmaatregelen als sprinklerinstallaties werken niet bij brandende elektrische auto’s. “Als zo’n auto in brand vliegt, is dat niet te blussen en al helemaal niet in een parkeergarage”, zegt ook hoogleraar civiele techniek aan de TU Delft Rob Nijsse.
Hij noemt de brandveiligheid in parkeergarages “een groot probleem”. Nijsse: “En dan druk ik mij nog voorzichtig uit”.
In veel parkeergarages zijn plekken ingericht voor elektrische auto’s bij de in- of uitgang, zodat ze bij een brand er makkelijker uitgesleept kunnen worden. Brandweerauto’s zijn in veel gevallen te hoog voor parkeergarages. Daar iets aan doen, is niet de oplossing, zegt Nijsse, die spreekt van “een druppel op een gloeiende plaat en een onzingedachte”.
Er zijn veel meer zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Bij brandende accu’s van elektrische auto’s is er bijvoorbeeld voortdurend kans op herontbranding, waardoor een brand soms wel maandenlang kan doorgaan. Elektrische auto’s moeten daarom worden geplaatst in een zogeheten dompelbak, waarin de auto onder water komt te staan. Het duurt dan nog vijf dagen voordat de brand helemaal gedoofd is.
Definitieve richtlijnen voor het bouwen van parkeergarages die ook rekening houden met elektrische auto’s zijn er nog niet. De gemeente geeft een bouwvergunning af. Daarnaast controleert de brandweer de garage op brandveiligheid.
“Maar veel gemeenten zijn er wat lakser op. Zij onttrekken zich aan de plicht om te handhaven, waardoor parkeergarages alsnog onveilig zijn”, zegt Nijsse. En dat terwijl de risico’s groot zijn. “Zo’n brand kan ook de constructie van het gebouw aantasten.”