NOS Nieuws

Fraudeslachtoffers bij onlinebank Bunq krijgen alsnog een schadevergoeding. De bank weigerde aanvankelijk met compensatie over de brug te komen, maar doet dat nu alsnog.

Eind mei bleek uit onderzoek van NOS en NRC dat klanten van Bunq grote bedragen verloren door online oplichting. De bank nam niet de veiligheidsmaatregelen die bij andere banken gebruikelijk zijn.

Tot twee ton

Tientallen gedupeerde klanten raakten binnen enkele minuten tot twee ton kwijt door een combinatie van phishing en helpdeskfraude. Oplichters doen zich daarbij voor als bankmedewerkers en zetten klanten onder druk om hun inloggegevens te delen of geld over te maken.

Demissionair minister van Financiën Van Weyenberg (D66) liet zich in de Tweede Kamer zeer kritisch uit over Bunq. De uitspraak van Bunq-topman Ali Niknam, dat slachtoffers feitelijk “hun autosleutels weggeven” als ze hun inlogcodes prijsgeven en dat de bank daar “niks” aan kan doen, noemde Van Weyenberg “volstrekt ongepast”.

85 procent terug

Na overleg tussen Bunq en het ministerie van Financiën kwam de onlinebank met verbeteringen in de beveiliging en verbeteringen in de coulanceregeling. In die regeling staat hoe gedupeerde klanten tegemoet worden gekomen.

Vanmorgen bracht Bunq naar buiten dat de fraudeslachtoffers een deel van hun geleden schade, 85 procent, van de bank terugkrijgen.

In het nieuwe coulancebeleid zegt Bunq in beginsel 100 procent van de schade te vergoeden als er geen wettelijk recht op vergoeding bestaat.

Share.
Exit mobile version