Na het incident legden de Finnen de Eagle S aan de ketting voor onderzoek

NOS Nieuws

De Finse politie heeft in de Oostzee een anker geborgen dat vermoedelijk gebruikt is bij de sabotage van data- en stroomkabels. De Finnen verdenken de bemanning van olietanker Eagle S ervan eind december de Estlink-2-stroomkabel en vier internetkabels tussen Estland en Finland te hebben beschadigd.

“De locatie waar het anker is gevonden, ligt langs de route van de Eagle S”, aldus de autoriteiten in een verklaring. Na het incident werd het schip aan de ketting gelegd voor onderzoek. Het schip miste een van zijn ankers. De bemanning wordt in Finland vastgehouden.

De Finnen denken dat de Eagle S, dat onder de vlag van de Nieuw-Zeelandse Cookeileinden vaart, bij de Russische schaduwvloot van oude olietankers hoort waarmee Rusland bestaande sancties probeert te omzeilen. Finland verdenkt buurland Rusland ook van betrokkenheid bij de sabotage van de zeekabels.

De Estlink 2 loopt van Püssi in Estland naar Anttila in Finland

Volgens onderzoekers viel de Estlink-2-stroomkabel uit op het moment dat de Eagle S daar passeerde. Ze vermoeden dat het schip zijn anker over de bodem van de zee heeft laten slepen. Eerder werd op de zeebodem een tientallen kilometers lang sleepspoor ontdekt.

Vorige week gaf de Finse politie een foto van de tanker vrij. Op de foto, genomen dicht bij de boeg van de Eagle S, zijn beschadigingen te zien die vermoedelijk door de ankerketting van het schip zijn veroorzaakt.

De politie denkt dat de schade aan de romp door de ankerketting van het schip is veroorzaakt

In november raakten ook al twee datakabels in de Oostzee beschadigd, vermoedelijk door toedoen van een Chinees bulkschip. Secretaris-generaal van de NAVO Rutte zei eind december in een reactie op de incidenten dat het bondgenootschap zijn aanwezigheid op de Oostzee gaat uitbreiden.

Datakabel bij Terschelling

Eerder vandaag meldde NRC dat de Eagle S een jaar eerder ook enkele uren boven een telecommunicatiekabel in de Noordzee voer, vlak bij Terschelling.

Uit signalen die het locatiesysteem van het verdachte schip uitzond blijkt dat het destijds op de Noordzee in noordoostelijke richting voer en plots van koers veranderde, totdat het ’s avonds aankwam op een plek zo’n 50 kilometer boven Terschelling. Wat het daar deed, is onbekend.

Hoe het zit met de beveiliging van zeekabels in de Noordzee zie je in deze video:

Schaduwoorlog op zee: hoe beschermen we onze datakabels?

Share.
Exit mobile version