Crashtestdummy

NOS Nieuws

Ruim 45.000 Nederlandse eigenaren van een Citroën moeten terug naar de garage vanwege een fout in de airbag. Dat meldt persbureau ANP op basis van een bericht van moederbedrijf Stellantis. Het gaat om bepaalde uitvoeringen van de Citroën C3 en DS3, gemaakt tussen 2009 en 2019.

Het probleem zit in de zogenaamde inflator van de airbags, gemaakt door de Japanse fabrikant Takata. In die inflator zitten chemicaliën. Die blijken na verloop van tijd te verslechteren, waardoor de airbags met te veel kracht worden opgeblazen. “In het ergste geval kan dat ernstig letsel of de dood tot gevolg hebben”, zegt een woordvoerder van Stellantis.

Dit airbagprobleem is al eerder aan het licht gekomen. De chemicaliën hebben vooral te lijden onder warme en vochtige omstandigheden. Daarom is de terugroepactie begonnen in landen met een warm en vochtig klimaat. In Nederland was het volgens de autofabrikant niet nodig om uit voorzorg de auto te laten staan.

Spontaan ontploffen

De airbags van Takata zijn jarenlang voor veel verschillende merken en typen auto’s gebruikt. Er zijn meerdere problemen in ontdekt. Zo kwamen er meldingen van airbags die spontaan ontploften.

Ook waren er airbags die door een productiefout scheurden waardoor metaaldeeltjes door de auto werden geslingerd. Daardoor zijn zeker zestien mensen om het leven gekomen en 184 mensen gewond geraakt.

De lijst met terugroepacties van auto’s met Takata-airbags is dan ook lang. Na de grootste terugroepactie ooit, à 69 miljoen auto’s in de VS, ging het Japanse bedrijf in 2017 ten onder.

In een rechtszaak bleek dat het management van Takata al jaren wist dat hun airbags niet deugden. Dat hielden ze bewust stil.

Share.
Exit mobile version