Gezondheid

Afvallen? Flink ontbijten helpt, zeggen onderzoekers

Een uitgebreid ontbijt en een veel meer bescheiden avondmaaltijd: wie wil afvallen kan er baat bij hebben. Dat schrijft de BBC, die aandacht besteedt aan een onderzoek van de Universiteit van Aberdeen.

Worst en champignons

In de studie kregen dertig mensen een maand lang een ontbijt, lunch en diner, van in totaal 1700 calorieën. Met het ontbijt werd flink uitgepakt: smoothies, yoghurt, eieren, worstjes en champignons. Een andere maand was het diner overvloediger en de ochtendmaaltijd juist bescheidener.

Wat bleek: in beide situaties werden evenveel calorieën verbrand, maar de reuze-ontbijters hadden de rest van de dag veel minder honger. En wie minder honger heeft, kan beter uit de snoeppot of koektrommel blijven.

Het klinkt logisch: je buik goed vullen aan het begin van de dag en ‘s avonds rustig aan doen met de calorieën. Ouders roepen het al generaties lang tegen hun kinderen: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.

Onmisbaar?

Maar is dat ontbijt ook echt een onmisbaar nummertje? Hoogleraar diëtetiek Marian de van der Schueren: “Ik neig ernaar om daar ja op te zeggen.”

Zeker voor kinderen is het een slim idee om de dag te beginnen met een volle buik, vertelt ze. “Er is in de wetenschap toch wel bewijs gevonden dat kinderen die goed ontbijten, later minder vaak last hebben van welvaartsziektes als overgewicht, hoge bloeddruk, diabetes en hart- en vaatziekten.”

Hoe dat precies komt staat niet vast, vertelt ze. “Heeft niet-ontbijten dat effect, bijvoorbeeld omdat je stofwisseling niet meteen wordt aangezwengeld? Of gaan mensen die niet ontbijten om 10 uur allerlei ongezonde dingen eten omdat ze trek hebben? Dat is niet helemaal helder. Voor het resultaat is dat ook niet zo belangrijk: kinderen die ontbijten, hebben minder kans op welvaartziektes.”

Bovendien geldt: jong geleerd, is oud gedaan. De van der Schueren spreekt van een ‘dreigende epidemie’ van overgewicht. “Het is belangrijk om kinderen al op jonge leeftijd een goed voedingspatroon aan te leren.”

‘Wel doen’

Ook voor volwassenen zijn er voordelen: “Eerdere studies wezen ook al wel uit dat mensen die flink ontbijten, later op de dag minder energie innemen. En dat wie regelmatig eet, langer alert blijft. Ik zou dus zeggen: wel doen. Over het tijdstip kun je dan nog discussiëren. Krijg je ‘s ochtends echt geen hap door je keel, eet dan een uurtje later, als je wat meer wakker bent.”

Een soortgelijk advies geeft ook voedingscoach Esther Romeijn aan haar cliënten. “Krijg je het om 7.30 uur niet naar binnen en twee uur later wel, eet het dan gewoon om 9.30 uur.”

‘Minder snaaitrek’

Worstjes, zoals in het Engelse onderzoek, hoeven voor haar ‘s ochtends niet zo. “Maar veel eiwitten is wel een goed idee. Kwark, of een omeletje bijvoorbeeld. Ook een boterham met 100 procent natuurlijke pindakaas kan prima.” Door eiwitrijk te eten, blijf je langer verzadigd. “En heb je dus echt minder snaaitrek.”

Maar is er dan iets mis met een simpel kopje koffie en een boterham met jam? “Nou, in jam zitten veel suikers. Daardoor schiet je bloedsuikerspiegel omhoog. Snelle suikers worden snel verwerkt, maar geven weinig verzadiging.”

Dat verleidelijke gebakje

Verleidingen liggen dan op de loer. “Eet je die boterham met jam om half acht, krijg je rond negen uur misschien alweer trek. Dan pak je nog maar een boterham, of dat gebakje van die jarige collega. Ook daarna blijf je dan neigen naar die snelle hap.”

Helder. Eiwitten dus. En niet te veel suikers. Maar wat later op de ochtend eten is dus het probleem niet? “Nee hoor. En dan kun je ook eens ‘intermittent fasting’ proberen.”

Intermittent fasting

Intermittent fasting, ‘onderbroken vasten’, is al een paar jaar populair als manier om af te vallen. Mensen eten dan bijvoorbeeld maar 8 uur per etmaal, om de overige 16 uur te vasten. Het idee hierachter is dat je lichaam in zo’n rustpauze overschakelt van koolhydraatverbranding naar vetverbranding.

Dat eten en vasten in intervallen kan volgens Romeijn soms helpen net die laatste kilo’s af te vallen. Eet dan bijvoorbeeld tussen 10.00 uur en 18.00, is haar advies. “Maar neem dan alsnog je ontbijt. Ga geen maaltijd overslaan. Dan ontstaat al snel een calorieëntekort. Dan val je wel af, maar dat hou je vaak niet lang vol. Beter is: volwaardig eten in die acht uur, maar geen tussendoortjes.”

Jojo-effect

Niet voor iedereen is dat makkelijk in te passen in het ritme van de dag. Daarover zegt De van der Schueren: “Diëten die lastig inpasbaar zijn, zoals ook koolhydraatarm eten, hebben vaak alleen effect op de korte termijn. Op langere termijn zijn ze niet vol te houden en zie je het jojo-effect. Het beste blijft: blijvend gezond en wat minder eten.”

gerelateerde artikelen

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back to top button