NOS Nieuws

  • Hieke Dijkstra

    redacteur Binnenland

  • Hieke Dijkstra

    redacteur Binnenland

Een half jaar na het faillissement van Co-Med hebben bijna alle gedupeerde patiënten weer een huisarts. Voor tien van de twaalf praktijken die werkten onder de vlag van Co-Med is de afgelopen zes maanden een oplossing gevonden. Dit voorjaar komen daar Twente en Bergen op Zoom bij.

Als gevolg van het faillissement kwamen in juli 50.000 Co-Med patiënten zonder huisarts te zitten. Zorgverzekeraars zochten voor hen een oplossing. Een deel van de patiënten kon worden ondergebracht bij andere praktijken in de buurt.

Wouter Breebaart startte in augustus als praktijkhouder in een voormalige Co-Med-praktijk (4000 patiënten) in Breezand in de kop van Noord-Holland. Hij woont zelf in Amersfoort en reist elke dag op en neer.

“Voor de patiënt is het belangrijk dat er een fysieke huisarts zit waar ze terechtkunnen. “Iemand die je kent, een vast gezicht, zonder afhankelijk te zijn van een digitale praktijk of een dokter op afstand”, zegt Breebaart. “De reden dat Co-Med hier voet aan de grond kreeg, is omdat er geen praktijkopvolging was.”

Huisartsentekort in Twente

In Twente speelde het huisartsentekort al langer een grote rol. Het faillissement van Co-Med maakte het tekort aan huisartsen nijpend. 8000 Co-Med-patiënten kwamen zonder huisarts te zitten.

Om daar wat aan te doen is met hulp van verzekeraars, gemeente, vier zittende huisartsen en een regionale huisartsenorganisatie een daghuisartsenpost opgericht. De post gaat komend voorjaar open en is bestemd voor de helft van de voormalige Co-Med-patiënten. Voor de andere mensen die zonder huisarts zitten, moet nog een oplossing komen.

Passantenspreekuur

In Bergen op Zoom zaten 6500 patiënten (onder wie 4800 Co-Med-patiënten) zonder huisarts. Een deel van hen heeft intussen een nieuwe huisarts gevonden.

Voor 3850 voormalige Co-Med-patiënten wordt dit voorjaar een nieuwe praktijk geopend met twee nieuwe huisartsen. Die is opgezet door Huisartsen Coöperatie West-Brabant, samen met de zorgverzekeraars.

Een deel van de zorg is daar voor een deel fysiek en voor een deel digitaal. Tot de praktijk van start gaat, zijn patiënten aangewezen op een passantenspreekuur: dat is een inloopspreekuur voor mensen die op dit moment geen huisarts hebben. Mensen moeten zich daar eerst voor aanmelden via een app.

Hulpvraag niet gehoord

Dat verliep het afgelopen half jaar lang niet altijd vlekkeloos, zegt Joey van Aken, wethouder van de gemeente Bergen op Zoom. “Mensen werden met hun hulpvraag verstoten. Zo liep iemand te lang door met een blaasontsteking, wachtte iemand lang op de uitslag van een mammografie en lukte het een ander met een euthanasiewens niet om die in overleg met een huisarts te bespreken en daar afspraken over te maken.”

Lange termijn

Van Aken is blij dat er een huisartsenpraktijk opent, wat de problemen op de korte termijn oplost. Volgens hem is het van belang dat er ook wordt gezocht naar een oplossing op de lange termijn. Hij benadrukt dat het huisartsenprobleem de komende jaren groter wordt.

Dat zegt ook Marjolein Tasche, voorzitter van de Landelijke Huisartsen Vereniging. “We moeten zorgen voor het opleiden van voldoende huisartsen. Verder moet er een toekomstgerichte vergoeding komen om een praktijk te openen. Ook moeten de administratieve lasten voor de praktijkhouder omlaag. Dat maakt het makkelijker om een praktijk te beginnen en huisvesting te regelen”, zegt Tasche.

Grootste les

“Er is vergrijzing, maar de huisarts krijgt ook meer taken. Artsen willen hun praktijk goed overdragen als ze met pensioen gaan, maar je ziet ook dat ze snel ten prooi vallen aan commerciële ketens. Met Co-Med hebben we gezien wat dat betekent. In Bergen op Zoom plukken wij daar nu de zure vruchten van”, zegt Van Aken.

De belangrijkste les van het faillissement van Co-Med is volgens Tasche dat huisartsenzorg en spoedzorg goed beschikbaar en bereikbaar moeten zijn. “Samen met de inspectie en verzekeraars moeten we hier alert op zijn.”

Share.
Exit mobile version