De Yi Peng 3 in het Kattegat

NOS Nieuws

Het Deense leger bevestigt dat zijn marine de Chinese bulkcarrier in de gaten houdt die mogelijk verantwoordelijk was voor de vernieling van twee datakabels, afgelopen weekend in de Oostzee. De Yi Peng 3 ligt stil in het Kattegat tussen Denemarken en Zweden maar de Deense marine zwijgt over wat de stand van zaken is.

Zo is het onbekend of de kapitein of de reder het schip halt heeft laten houden of dat de Deense autoriteiten opdracht gaven om dat te doen. Dat laatste zou al of niet op verzoek zijn gebeurd van justitie in Zweden, dat het onderzoek naar de tweevoudige kabelbreuk leidt.

Een woordvoerder van de Zweedse politie zegt tegen de Zweedse omroep SVT dat hij niet weet of de Deense autoriteiten gisteren aan boord zijn gegaan van het Chinese schip, zoals Noorse media berichtten. “Als dat zo is, is die informatie nieuw voor mij”, aldus de woordvoerder.

Juiste moment, juiste plaats

De Zweedse opsporingsautoriteiten kijken in hun onderzoek naar meer schepen die het afgelopen weekend bij de kabels in de buurt zijn geweest. De Yi Peng 3 heeft hun bijzondere aandacht, omdat die zowel op zondag als op maandag bij een van de kabels in de buurt voer op het moment dat de datadoorvoer stokte. De autoriteiten gaan ervan uit dat de kabels zijn doorgesneden.

De Zweedse politie hoopt dat onderzoek op de zeebodem duidelijk maakt wat er precies is gebeurd en wie of wat daarvoor verantwoordelijk was. Afhankelijk van het resultaat zal dat wel of niet aan de bemanning van het Chinese schip worden voorgelegd. Verder bestaat de kans dat er ook aan boord bewijzen of aanwijzingen zijn dat het schip verantwoordelijk was voor het vernielen van de kabels.

Voor anker

Het is maar de vraag of de Denen het schip mogen betreden. De Yi Peng 3 ligt volgens sommigen voor anker in Deense territoriale wateren, volgens anderen er net buiten. Dat is belangrijk voor de vraag of de Deense autoriteiten aan boord kunnen gaan, zegt hoogleraar Maritiem Recht Kristina Siig van de Universiteit van Zuid-Denemarken tegen de Deense omroep DR.

Als het schip binnen de twaalfmijlszone ligt, en daarmee in de Deense territoriale wateren, geldt het Deense recht. Als het daarbuiten ligt, maar nog wel in de Deense economische zone, mogen de Denen alleen aan boord als de vlagstaat daar toestemming voor geeft. Die vlagstaat is in dit geval China. “Als China nee zegt, en we doen het toch, moeten we ons voor het Maritieme Hof in Hamburg verantwoorden, want het schip is in feite een heel klein stukje China”, aldus Siig.

Share.
Exit mobile version