NOS Nieuws•
-
Charlotte Klein
redacteur Mobiliteit
-
Charlotte Klein
redacteur Mobiliteit
Niet de elektrische, maar de hybride auto wint marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers die de NOS bij de Bovag heeft opgevraagd. De autobrancheorganisatie ziet een trend dat meer automerken hybride auto’s ontwikkelen of bestaande modellen als hybride verkopen. Hybride auto’s zijn deels elektrisch, maar hebben ook een fossiele brandstofmotor.
De Bovag noemt het de laatste evolutie van de benzinemotor, voordat die helemaal uitgefaseerd wordt. Een woordvoerder: “Het is een overgangstechniek tussen fossiel en elektrisch. Als een automerk niet alle ballen op elektrisch kan of wil zetten, hebben ze hybrides nodig om hun CO2-doelstellingen te halen.”
Bij hybride auto’s zit nu de grootste groei. In de grafiek wordt geen onderscheid gemaakt tussen plug-in hybride en milde hybride (daarover later meer):
Automerken moeten aan Europese CO2-doestellingen voldoen: de totale uitstoot van het aantal auto’s per merk moet onder een bepaalde CO2-grens liggen. Die grens gaat omlaag tot 2035. Dan ligt die grens op 0 en moeten in de EU alle nieuw verkochte auto’s zonder emissie zijn.
Sommige merken wilden nóg ambitieuzer zijn dan de Europees Unie. Zoals Volvo. Het Zweedse bedrijf zei uit eigen beweging die deadline vijf jaar naar voren te halen en vanaf 2030 alleen nog maar elektrisch te verkopen. Een paar weken geleden kwam de autofabrikant daar toch van terug: ook na 2030 blijft Volvo hybride auto’s verkopen.
“Ford, Renault, Mercedes-Benz: allemaal merken die terugkrabbelen van hun eigen duurzame beloftes”, zegt Leonie van den Beuken, voorzitter van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). “Het is jammer, want als automerken zichzelf pushen en zelf doelen stellen, zie je ook dat er producten op de markt komen die mensen overtuigen. Tegelijk produceren deze merken voor de hele wereld.”
Van den Beuken vindt de populariteit van hybrides geen goede ontwikkeling. “Een plug-in hybride kan een opstapje zijn voor mensen die willen wennen. Maar als je kijkt naar milieu-impact en gebruikersgemak is een hybride eigenlijk the worst of both worlds. Uit alle testen blijkt dat ze in de praktijk namelijk vaker méér uitstoten dan reguliere brandstofauto’s. Wie de accu niet oplaadt, gebruikt alleen de brandstofmotor die vaak erg onzuinig is. En ze zijn afhankelijk van fossiele brandstoffen.”
Volgens de VER houden veel mensen bij de aankoop geen rekening met de lange termijn. “Elektrisch is in aanschaf nu vaak nog duurder, maar in gebruik en onderhoud veel goedkoper. Dat de overheid steeds andere beslissingen neemt wat betreft financiële steun aan elektrische rijders helpt natuurlijk niet.”
Naar verwachting komen er door betere technieken en schaalvergroting vanaf volgend jaar ook meer kleine, goedkopere, elektrische modellen op de markt en wordt het prijsverschil met benzine kleiner. Fabrikanten hebben eerst ingezet op grote luxe modellen omdat daar de marges hoger zijn.
En er is meer aan de hand in autoland. Zoals in Duitsland, waar Volkswagen en Mercedes deze week om financiële steun vroegen aan de minister van Economische Zaken. Uit dat overleg lijken vooralsnog geen concrete afspraken te zijn gekomen.
Volkswagen haalt al langer het nieuws omdat het bedrijf lijdt onder hoge kosten, lage productiviteit en harde competitie. Critici zeggen ook dat de Europese auto-industrie heeft lopen ‘slapen’ terwijl China al jaren (met veel staatssteun) vol inzet op elektrische auto’s en marktaandeel wint. Inmiddels dreigt Europa met importheffingen.