NOS Nieuws•
Achterafbetaaldienst Klarna zet zijn plan door om de ‘koop nu, betaal later’-dienst ook in fysieke winkels te gaan aanbieden. Het Zweedse bedrijf is de grootste aanbieder van deze optie voor achteraf betalen.
Klarna ging vandaag samen met drie andere aanbieders in gesprek met de Tweede Kamer, nadat het kabinet vorige maand had gezegd dat het niet mogelijk is om de ‘koop nu, betaal later’-diensten in de winkelstraat te verbieden.
Wel riepen minister Heinen (Financiën) en staatssecretaris Struycken (Rechtsbescherming) de betrokken partijen “dringend” op om de plannen hiervoor niet door te zetten.
Klarna zegt dat er veel vraag is naar de dienst in winkelstraten, zowel bij winkeliers als bij klanten. De andere drie partijen aan tafel (Riverty, Billink en In3) gaven aan geen voorstander te zijn van het uitgesteld betalen in fysieke winkels of er geen plannen voor te hebben.
‘Beter dan roodstaan’
Volgens Klarna is het niet nieuw dat consumenten spullen kunnen kopen zonder meteen de hele aankoopsom te voldoen. “Krediet bestaat al veel langer”, zei Klarna-topman Wouter Strauven. Voor consumenten is achteraf betalen via Klarna “een beter alternatief dan rood staan met rente”, stelt hij.
Bij de Tweede Kamer en het kabinet leven al langer grote zorgen over de aanbieders van ‘koop nu, betaal later’-diensten. Ze vrezen dat mensen zich met deze diensten makkelijk in de schulden kunnen werken, zowel online als in winkels.
Het voornemen van Klarna om hun dienst ook in de winkelstraat toe te passen, plaatst concurrent In3 voor een dilemma. Dat bedrijf zegt dat als concurrenten de diensten wel aanbieden in winkelstraten zij dat waarschijnlijk ook gaan doen, omdat ze anders klanten dreigen te verliezen.
Leeftijdsgrens en schulden
De aanwezige aanbieders kregen van de Kamerleden veel vragen over het gemak waarmee kwetsbare klanten in de schulden kunnen komen. Daarnaast wilden Kamerleden weten hoe de bedrijven voorkomen dat minderjarigen de app gebruiken.
De vier bedrijven zouden willen dat er een database komt waarin staat of klanten schulden hebben en of ze in het verleden problemen hebben gehad met het betalen via de ‘buy now, pay later’-apps. Alle partijen benadrukken dat zij niet verdienen aan klanten die niet of te laat betalen.
Daarnaast zeggen alle vier de bedrijven inmiddels verbeteringen te hebben doorgevoerd om nog beter de leeftijd van gebruikers te controleren. Vanaf november 2026 gaan er nieuwe, strengere Europese regels gelden voor aanbieders van achteraf betalen.