NOS Nieuws••Aangepast
Het grondpersoneel van de KLM mag woensdag niet staken. De kortgedingrechter in Amsterdam ziet “onaanvaardbare veiligheidsrisico’s”. Vakbonden FNV en CNV hadden woensdag acht uur lang het werk neer willen leggen.
Ruim een week geleden verbood de rechtbank in Haarlem al een 24 uursstaking van het KLM-grondpersoneel. De rechter oordeelde toen dat die actie te ingrijpend zou zijn door alle veiligheidsproblemen die mogelijk op Schiphol kunnen ontstaan. Vervolgens hadden de bonden een staking van acht uur aangekondigd voor komende woensdag.
KLM wilde ook die actie laten verbieden en spande daarom het kort geding in Amsterdam aan.
De rechter heeft laten meewegen dat de zomervakantie net begint. Dat betekent volgens hem dat de mogelijkheden tot omboeken voor mensen van wie de vlucht zou uitvallen, beperkt zijn. “Daarmee zou de actie tot veel verdriet bij gedupeerde reizigers leiden”, stelde hij.
Wachttijden
Schiphol waarschuwde al dat een staking van KLM-grondpersoneel komende woensdag tot “onaanvaardbare risico’s” zou leiden. Volgens een advocaat van Schiphol heeft de luchthaven de plannen van de vakbonden beoordeeld en daaruit kwam naar voren dat de parkeerplekken voor vliegtuigen aan de gates kunnen vollopen.
Dan kunnen er geen toestellen meer bij komen en zullen vliegtuigen wellicht moeten uitwijken naar andere luchthavens. Ook dreigden de wachttijden bij de beveiliging op te lopen. Dat kan zelfs in de dagen erna nog voor wachttijden tot een uur zorgen door na-ijleffecten.
Mogelijk zouden ook honderden gestrandde passagiers de tijd moeten doorbrengen op bijvoorbeeld veldbedden in de terminal. Deze gedupeerde passagiers zouden wellicht ook boos of agressief kunnen worden jegens werknemers en andere passagiers.
Positief voor passagiers
KLM noemt het verbod van de rechter “positief voor alle passagiers die volgende week woensdag met ons reizen en voor KLM als bedrijf. We kunnen nu onze operatie veilig blijven uitvoeren.”
Maar de luchtvaartmaatschappij erkent dat hiermee het onderliggende probleem niet is opgelost. “Het antwoord hierop kunnen we vinden aan tafel, niet bij een staking.” KLM vindt het belangrijk om zo snel mogelijk afspraken te maken met alle vakbonden. “We vertrouwen erop dat FNV en CNV – net zoals de andere bonden – aansluiten, zodat we samen verder kunnen werken aan een nieuwe cao.”
De vakbonden zijn juist “teleurgesteld”. Volgens FNV-bestuurder John van Dorland gaan de bonden zich nu beraden op vervolgstappen. “We hebben nog niks besloten. Ik kan ook nog niet zeggen of we in beroep gaan.”
Op de vraag of staken op Schiphol nu nog wel mogelijk is, antwoordt hij bevestigend. “Wij blijven strijdbaar.”
De rechter merkte op dat de mogelijkheid tot actievoeren op Schiphol wel degelijk bestaat. In het verleden zijn er kleinschalige vakbondsacties geweest die niet werden verboden. Dit alles betekent volgens hem dat in dit geval een beperking van het stakingsrecht gerechtvaardigd is.