NOS Nieuws••Aangepast
Libanon en Israël hebben een akkoord getekend dat volgens de ondertekenaars “een eerste stap richting vrede is”.
De ‘raamwerkovereenkomst’ werd vrijdag in Washington ondertekend door de Israëlische en de Libanese ambassadeur in de Verenigde Staten in aanwezigheid van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Rubio. Hezbollah, de door Iran gesteunde groep die in Libanon actief is, was niet betrokken bij de overeenkomst.
Nog altijd is het Israëlische leger aanwezig in het zuiden van Libanon. Israël wil daar niet weg zolang Hezbollah een bedreiging vormt.
Volgens BBC(opent in nieuw venster) staat in het document een veertienpuntenplan waarbij beide landen “het recht om in vrede te leven” bevestigen en de wens “om in veiligheid te leven als soevereine buurlanden”. Ook zeggen beide landen te gaan praten over de vrijlating van gevangenen.
In de gezamenlijke verklaring(opent in nieuw venster) van Libanon, Israël en de VS staat dat in de overeenkomst “een duidelijk en gestructureerd proces is vastgelegd om de soevereiniteit van Libanon te herstellen, Hezbollah te ontwapenen en de terroristische infrastructuur van de groep te ontmantelen”. Ook staat in het document dat Israël zich terugtrekt uit het zuiden van het land “wanneer die dreiging (van Hezbollah, red.) voor de Israëlische inwoners is opgeheven”.
Militaire samenwerkingsgroep
Er komt een militaire samenwerkingsgroep tussen Israël en Libanon waarin de twee landen spreken over de praktische uitwerking. Nog altijd staat of valt een dergelijke overeenkomst echter bij de medewerking van Hezbollah. De groep was niet aanwezig bij de gesprekken en het is zeer onwaarschijnlijk dat de groep zal instemmen met ontwapening.
Volgens Hezbollah is het op grond van eerdere akkoorden en VN-resoluties alleen verplicht om zich in een gebied in het zuiden te ontwapenen in de buurt van de grens tussen de twee landen. Ook zegt het pas mee te willen werken als Israël zich volledig heeft teruggetrokken uit Zuid-Libanon.
Stroeve onderhandelingen
De onderhandelingen tussen de regeringen van Israël en Libanon in Washington verliepen de afgelopen dagen stroef. Er wordt al langer gesproken over proefzones in het zuiden van Libanon waar het Israëlische leger zou vertrekken. Het Libanese leger zou er dan de controle krijgen, met steun van de Verenigde Staten.
De strijd tussen Israël en het door Iran gesteunde Hezbollah laaide weer op toen de groep raketten op Israël afvuurde nadat het land op 28 februari samen met de VS een oorlog begon tegen Iran. Daarna viel Israël het zuiden van Libanon binnen en voerde het luchtaanvallen uit, waarbij meer dan vierduizend mensen om het leven kwamen.
Hoeveel van de gedode Libanezen Hezbollah-militanten zijn, is niet bekend. Aan Israëlische zijde werden minstens 37 militairen gedood.

