In samenwerking met
Omroep Gelderland
NOS Nieuws•
Bij een op de zes matrixborden boven snelwegen duurt het langer dan een maand voordat ze gerepareerd worden na een storing. Dat blijkt uit onderzoek van Omroep Gelderland.
Op de matrixborden staan bijvoorbeeld snelheidsbeperkingen of rode kruizen om weggebruikers te wijzen op een afgesloten rijstrook. Dat gebeurt om anderen te beschermen, bijvoorbeeld hulpdiensten die ter plaatse komen bij een ongeluk of mensen die werken aan de weg. Een defect aan een bord kan dus leiden tot gevaarlijke situaties.
In Nederland zijn in totaal zo’n 18.500 matrixborden. Vorig jaar waren er in totaal 1160 storingen van langer dan dertig dagen waarbij het matrixbord geen rood kruis kon laten zien. De langste periode dat een bord defect was, was vijf jaar.
Melding
Meerdere medewerkers van Rijkswaterstaat maakten melding van gevaarlijke situaties door kapotte matrixborden, achterhaalde Omroep Gelderland na een verzoek op basis van de Wet open overheid (Woo). Rijkswaterstaat zelf hamert met de campagne nietvoorniX er juist op dat weggebruikers zich aan de voorschriften houden.
Een weginspecteur beschrijft een ervaring op de tweebaanssnelweg A22, bij Amsterdam. Omdat de weg bochtig is, verzocht de medewerker de wegverkeersleiding een rood kruis te zetten boven de rechterrijstrook. Zo zou het verkeer niet rakelings langs de mensen heen rijden.
Maar dat ging niet, want de matrixborden waren kapot. “Ik kon alleen 600 meter voor het incident een kruis laten zetten, maar op de plek waar het incident praktisch plaatsvond, werd niets getoond”, staat in de melding. Het gevolg: weggebruikers gingen alweer terug naar de rechterrijstrook. “En dus juist op de weginspecteur, ambulance en stilstaande burgers af.”
Personeel en materiaal tekort
Rijkswaterstaat bevestigt dat het lang duurt om borden te repareren. Het is te wijten aan een tekort aan geschikt personeel, en ook het materiaal is schaars. Daarom maakt Rijkswaterstaat bij een defect altijd de afweging of het kan worden gerepareerd tijdens groot onderhoud, zodat de weg tussentijds niet onnodig dicht hoeft.
“Elk matrixbord dat geen rood kruis kan laten zien, is er een te veel”, zegt Rijkswaterstaat. “Dit kan onduidelijkheid bij de weggebruiker veroorzaken.”