NOS Nieuws•
Voor het eerst sinds 2016 zijn er op Black Friday minder online aankopen gedaan via iDeal. Er werden gisteren 5,82 miljoen transacties verwerkt. Een afname van ruim 18 procent ten opzichte van vorig jaar.
Wat de afname vooral laat zien is dat mensen niet meer wachten met bestellen tot de daadwerkelijke ‘koopjesvrijdag’, maar ook in de dagen ervoor spullen kopen. Een trend die al langer gaande is.
In de week voor Black Friday steeg het aantal iDeal-betalingen met 27 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, naar 36,25 miljoen. Veel winkeliers promoten wekenlang ‘Black Friday kortingsacties’.
Currence iDeal, het bedrijf achter de betaaldienst, ziet dat de impact van de kortingsweek op de online betaalmarkt elk jaar groter wordt. Sinds 2016 is Black Friday de drukste dag van het jaar voor iDeal, maar dit jaar werden op maandag 25 november de meeste transacties verwerkt. Volgens iDeal komt dat doordat de salarisuitbetalingen dit jaar vielen in de week voor Black Friday.
Succes maar ook kritiek
Afgaande op het aantal transacties is Black Friday dus een groeiend succes, maar er is ook al jaren kritiek op het uit Amerika overgewaaide koopjesfenomeen. Een adviesorgaan van de overheid hield vorig jaar nog een pleidooi tegen de ‘wegwerpmaatschappij’, die steeds meer afval creëert.
Winkeliers klagen dat klanten steeds meer korting verwachten rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst en dat dit voor ondernemers moeilijk op te brengen is.
Daarnaast waarschuwen de Autoriteit Consument en Markt en organisaties als de Consumentenbond voor ‘nepaanbiedingen’. Hierbij wordt de korting berekend op basis van de oorspronkelijke adviesprijs van een product, maar de daadwerkelijke verkoopprijs ligt (na verloop van tijd) vaak lager. Ook worden prijzen in de aanloop naar Black Friday soms verhoogd, om de korting hoger te laten lijken.