NOS Nieuws

Na een aantal jaren van flinke groei heeft supermarktketen Jumbo vorig jaar wat gas terug moeten nemen. Niet alleen daalde de omzet bij de tweede supermarkt van het land, ook verloor het bedrijf uit Veghel een half procent marktaandeel.

Toch wil CEO Ton van Veen niets weten van een tegenvaller. De omzetdaling van bijna 3 procent, naar 10,72 miljard euro, is volgens hem zo goed als volledig toe te schrijven aan het wegvallen van de tabaksverkoop in supermarkten: “Wij zijn hier verhoudingsgewijs aanmerkelijk zwaarder door geraakt. Daarnaast hebben we vorig jaar pas op plaats gemaakt met het openen van nieuwe vestigingen.”

Jumbo heeft vorig jaar vooral geïnvesteerd in het verlagen van de prijzen. Hij wijst naar een plus van bijna drie procent als de tabaksverkoop niet wordt meegenomen. “Wij zijn competitiever geworden, door aantrekkelijker voor de klant te zijn. De prijzen verlagen kost op korte termijn omzet, maar dat is zeker geen drama.”

Winkeldiefstal

Naar eigen zeggen heeft Jumbo vorig jaar voor ruim 150 miljoen euro aan prijsverlagingen doorgevoerd. Dat zou hebben geleid tot meer vaste klanten, die ook meer boodschappen in hun winkelwagentje stoppen.

Precies een jaar geleden trok Jumbo nog aan de bel omdat steeds meer klanten niet alles uit hun winkelwagentjes en -mandjes afrekenden. Deze winkeldiefstal kostte de supermarktketen toen 100 miljoen euro aan omzet. Door maatregelen is dit vorig jaar teruggebracht naar 70 miljoen euro.

Van Veen is daar tevreden mee. “Er is in 2024 een stuk minder gestolen. 100 miljoen euro is niet alleen veel geld, maar het zorgt ook voor onveiligheid en onprettige situaties voor medewerkers en klanten. De aandacht voor dit probleem heeft gelukkig geholpen. Een verlies van nul procent van onze omzet is uitgesloten met zelfservice. Dit niveau van 0,7 procent is normaal. Een derde minder diefstal kunnen we teruggeven aan klanten, met lagere prijzen.”

Share.
Exit mobile version