NOS Nieuws•
Vanwege een kapotte bovenleiding bij Amsterdam Duivendrecht rijden er minder treinen tussen Amsterdam en Utrecht en Amsterdam-Zuid en Hilversum. De problemen begonnen iets na 06.00 uur. Veertig reizigers zijn uit een sprinter geëvacueerd.
Het is nog onduidelijk waardoor de bovenleiding kapot is gegaan. Volgens een woordvoerder van ProRail kan het lang duren voor daar meer over bekend is. “Als we er überhaupt achter kunnen komen.”
De schade aan het spoor is groot. Over een stuk van ongeveer 600 meter is de bovenleiding kapot. Ook is het dak van de sprinter beschadigd, omdat de bovenleiding daarop is gekomen. ProRail verwacht dat de treinen morgen weer volgens de dienstregeling rijden.
Slechtste dag van het jaar
De kapotte bovenleiding komt bovenop alle andere problemen waar de NS deze week mee kampte. Een verzakt spoor, gladheid, werkzaamheden en storm Conall maakten dat het spoorwegbedrijf een ‘hoofdpijnweek’ heeft.
Maandag was voor treinreizigers de slechtste dag van het jaar. Die dag kwam 72,3 procent van de reizigers met minder dan vijf minuten vertraging aan op de bestemming. Normaal gesproken is dat zo’n 90 procent.
Verzakt spoor
De problemen begonnen in de nacht van zaterdag op zondag toen tussen station Groningen en Groningen Europapark verzakkingen werden ontdekt. Die ontstonden door werkzaamheden voor een nieuwe fietstunnel. Daarbij zijn damwanden geplaatst en is zand afgegraven, maar veel zand onder het spoor werd door hevige regenval weggespoeld.
De herstelwerkzaamheden duurden langer dan verdacht. Zo ontstond er twee keer een zinkgat en spoelde er vanwege storm Conall nog meer zand onder het spoor weg. Ook moest het herstelwerk door hevige regenval tijdelijk worden gestaakt.
Volgens ProRail rijden er pas vanaf morgen weer treinen tussen station Groningen en Groningen Europapark.