NOS Nieuws•
De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt bij de hersteloperatie in het bevingsgebied, als gevolg van gaswinning in Groningen en Noord-Drenthe. Dat schrijft de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in een brandbrief(opent in nieuw venster) aan de Tweede Kamer.
De ombudsman deed onderzoek naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) omgaan met klachten van bewoners. Sinds 2022 zochten meer dan 400 Groningers contact met Van Zutphen met klachten over de hersteloperatie.
Het IMG handelt aardbevingsschade af en de NCG voert de versterking van gebouwen uit. In totaal gaat het om ongeveer 28.000 adressen in het bevingsgebied die worden onderzocht op schade.
‘Gedupeerden blijven vastlopen’
Volgens de ombudsman was het IMG zonder verklaarbare uitleg enige tijd 329 dossiers van inwoners van het aardbevingsgebied kwijt. Het zoekraken van deze dossiers noemt Van Zutphen typerend voor de huidige gang van zaken, schrijft RTV Noord(opent in nieuw venster).
“Gedupeerden blijven vastlopen in dezelfde problemen en zij ervaren nog steeds de gevolgen van een tekortschietende overheid”, schrijft hij in de brandbrief aan de Kamerleden.
De ombudsman constateert dat gedupeerde bewoners te lang in onzekerheid leven. “Duidelijkheid en perspectief ontbreken. Beloftes worden niet nagekomen. De informatievoorziening is gebrekkig, bewoners staan jaren in de wacht en weten niet waar ze aan toe zijn.”
Eerder deze maand werd duidelijk dat duizenden versterkingsrapporten van de Nationaal Coördinator Groningen onbetrouwbaar zijn. Tot die conclusie komt het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) na het bestuderen van honderden veiligheidsrapporten.
Debat in Kamer
In de brief doet Van Zutphen een dringend beroep op de Tweede Kamer om het heft in handen te nemen. “Dit kan niet langer zo doorgaan. Mensen zijn teleurgesteld. Het huidige hersteltraject leidt onvoldoende tot concrete oplossingen voor bewoners die daar al jarenlang op wachten.”
Komende woensdag is er een debat in de Kamer over het herstel van de schade en het menselijke leed na de aardbevingen die volgden op tientallen jaren gaswinning.
Om ook de sociale en economische ontwikkeling te stimuleren, heeft het Rijk via het programma Nij Begun miljarden euro’s uitgetrokken voor de komende jaren. In 2023 is de gaswinning uit de grote velden stopgezet.

