NOS Nieuws••Aangepast
Een van de kuifmangabeys is afgelopen weekeinde ontsnapt uit safaripark Beekse Bergen. Het aapje heeft geen moeite met de hoge buitentemperaturen, scharrelt z’n kostje wel bij elkaar en is ongevaarlijk voor mens en dier. Toch zou het safaripark ‘m het liefst weer ‘binnen’ verwelkomen.
Het is voor het eerst dat een van de kuifmangabeys is ontsnapt, zegt bioloog Stijn Berger tegen Omroep Brabant(opent in nieuw venster). “De aapjes zitten daar samen met gorilla’s. Ze zitten er al jaren en dat ging altijd goed. Maar als ze echt een keer springen en ze zwemmen de gracht over, dan zijn ze los. Ze zwemmen niet graag, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze het niet kunnen.”
De aap is inmiddels gezien in Esbeek, een paar kilometer van het dierenpark:
Ontsnapte aap uit Beekse Bergen gezien in Esbeek
Waarom de aap ervandoor ging, is niet te achterhalen. “Zo’n aapje kan ergens van schrikken, of er kan onrust zijn in de groep, of hij denkt gewoon: ik ga ervoor. Dat kunnen we niet weten.”
De kuifmangabeys zitten in een verblijf met een gracht eromheen. “Zonder gracht wordt het al snel een soort kooi. Deze dieren wil je niet in kleine hokjes opsluiten. Dan liever zo”, zegt Berger.
De aapjes zijn ongevaarlijk. Bij een ontsnapt dier zoals een hyena had het safaripark heel anders gehandeld, zegt de bioloog van het park. “Dan had het nooit zo lang geduurd natuurlijk. Dit is een aap die niks of niemand kwaad doet.”
De aap zat eerst dagenlang in hoge bomen in het park. Het was daardoor moeilijk om het dier te verdoven met een verdovingspistool, zegt de bioloog. Afgelopen weekend besloot de mannelijke kuifmangabey zich buiten het park te wagen.
Voorkomen
“Natuurlijk wil je dat voorkomen, maar ze zijn zo snel en handig. Als zo’n aap via de bomen gaat, is hij makkelijker het park uit dan wij.”
Het dier is sindsdien een paar keer gezien, vooral in Esbeek vlak bij het park. Omwonenden melden dat keurig, maar de medewerkers van het park hebben hem nog niet kunnen terughalen.
De kans dat de aap zelf weer terugkeert naar het park, is klein. “Dat zou wel toevallig zijn. Hij houdt van blaadjes in bomen, dus wat dat betreft heeft dit aapje ons niet nodig nu. Het is ook wel lekker weer voor hem. Hij komt immers uit tropisch Afrika.”

