NOS Nieuws

  • Ruben Eg

    redacteur economie

  • Ruben Eg

    redacteur economie

De Nederlandse economie kan honderden miljoenen mislopen door de extra autoheffingen die de Amerikaanse president Donald Trump van plan is in te voeren. Hoewel Nederland geen auto’s meer maakt, kan de economie door de extra 25 procent op Europese auto’s toch ongeveer 230 miljoen verliezen.

Dat berekende ING vandaag na de nieuwe aankondigingen die president Trump vannacht deed. Het effect van de Amerikaanse autoheffingen kan zelfs oplopen tot 600 miljoen euro per jaar als Amerikaanse afnemers meer binnenlandse alternatieven vinden, verwacht ING.

Als president Trump zijn dreigement waarmaakt om 25 procent extra te gaan heffen op álle producten uit de Europese Unie, verwacht ING dat de directe klap op de Nederlandse economie op de korte termijn tot ongeveer 3 miljard euro kan zijn. Op de langere termijn zelfs tot 8 miljard euro.

In de berekeningen zijn de effecten van de heffingen op het vertrouwen van producenten, ondernemers en consumenten nog buiten beschouwing gelaten.

Koude douche

De aankondiging van Trump was een koude douche voor Eurocommissaris Maros Sefcovic voor Handel. Hij vertrok precies een week geleden nog vol goede moed naar Washington. Daar probeerde hij een dag lang zijn Amerikaanse collega Howard Lutnick ervan te overtuigen dat de eerder aangekondigde extra heffingen op Europees aluminium en staal geen goed idee zijn.

Om het gesprek niet op scherp te zetten stelde Brussel aangekondigde tegenheffingen op Amerikaanse producten twee weken uit. Veel indruk maakte dat niet. Sefcovic kreeg volgens persbureau Reuters van Lutnick te horen dat Europa zich schrap kan zetten: voor er gesproken kan worden gaat de VS nóg meer heffingen invoeren. In ieder geval op Europese auto’s en farmaceutische producten.

Trump voegde vannacht de daad bij het woord, met de aankondiging van een extra heffing van 25 procent op auto’s en auto-onderdelen uit de EU. Die voor auto’s moet over een week ingaan, die voor de invoer van motoren, schokdempers of versnellingsbakken op 3 mei.

38 miljard euro

De heffingen op Europese auto’s en auto-onderdelen zullen er volgens Trump voor zorgen dat Amerikanen vooral weer Amerikaanse auto’s zullen kopen. Dat levert de Amerikaanse economie zo’n 100 miljard dollar per jaar op, verwacht hij.

“Eén op de twee auto’s die in de VS worden verkocht wordt ook in de VS gemaakt. En dat vindt Trump te weinig”, legt econoom Rico Luman, van ING uit. “Meer industrie terughalen moet meer werkgelegenheid opleveren. Dat gaat er goed in bij zijn achterban.”

De extra handelstarieven zullen aan de andere kant van de Atlantische Oceaan juist het omgekeerde effect opleveren, zo vreest de Europese Unie. De EU verscheept jaarlijks bijna 750.000 nieuwe auto’s naar de VS, goed voor ruim 38 miljard euro.

“Duitsland is veruit de grootste exporteur van auto’s naar de VS. Maar ook andere landen zijn erg afhankelijk hiervan”, zegt Luman. “Slowakije levert veel onderdelen, Zweden Volvo’s, Italië Ferrari’s.”

Nederland als toeleverancier

Ook de Nederlandse economie kan een zware klap krijgen, waarschuwt Luman. “Wij zijn een grote toeleverancier van de Duitse auto-industrie. Bijvoorbeeld staal van Tata Steel. Of bevestigingsmaterialen, schuifdaken, transmissiesystemen. Dat is die misschien niet voor iedereen direct zichtbaar. Maar wel heel belangrijk.”

Toch vraagt Luman zich wel af hoeveel geduld de achterban van Trump zal hebben. De Amerikaanse auto-industrie haalt veel onderdelen uit het buitenland. “De hogere tarieven gaan autoproducenten niet voor eigen rekening nemen. Dat komt bij de Amerikaanse consument terecht.”

Om alle Amerikaanse auto’s volledig Amerikaans te maken, moet in de VS een hele industrie voor onderdelen worden opgezet. “Dat kost vijf tot tien jaar”, rekent Luman voor. “En er zitten wel wat haken en ogen aan. Als ze alles zelf maken in de VS dan zullen de productiekosten ook duurder worden. De Amerikaanse lonen liggen veel hoger dan die in bijvoorbeeld Azië.”

Met hoge importheffingen wil Trump de handelsbalans tussen Europa en de VS ‘eerlijker’ maken. Toch is die balans niet zo oneerlijk als hij zegt:

Wat zit er achter Trumps heffingen voor de Europese Unie?

Share.
Exit mobile version