NOS Nieuws•
De publieke tribune van de Tweede Kamer zat vandaag vol met bewoners van het dorp Moerdijk. Op de agenda stond een debat over de toekomst van hun dorp. Dat moet mogelijk wijken voor de aanleg van energieprojecten en uitbreiding van het haven- en industrieterrein.
Dat maakte de gemeente bekend toen het vorige kabinet er nog zat. Het huidige kabinet zei twee weken geleden dat er misschien toch minder grond nodig is voor alle projecten en dat het mogelijkheden ziet om het dorp te redden.
Ondertussen zitten de Moerdijkers al jaren in onzekerheid. Sommigen hebben hun huis verkocht en zijn verhuisd, terwijl dat misschien niet nodig was geweest.
Staatssecretaris De Bat van Klimaat en Groene Groei, die het dossier nu onder zich heeft, richtte zich tot de Moerdijkers op de tribune. “Dit dossier is verre van goed gegaan de afgelopen jaren”, zei hij. “Het moet anders en beter. We moeten het vertrouwen herstellen en dat is niet makkelijk.”
Economisch van belang
Dat geldt ook voor de gemeente en de provincie Noord-Brabant. Die hebben naast bewonersbelangen ook een financieel belang in de haven en het industriegebied rondom Moerdijk. Voor het Rijk en de rest van het land is het gebied belangrijk voor windenergie en de ontwikkeling van waterstof.
Veel Kamerleden willen dat het dorp behouden blijft, maar niet alle fracties zeggen daarbij “koste wat het kost”, omdat de energieprojecten van groot belang zijn voor de economie.
-
Zo ligt Moerdijk ingeklemd tussen de industrie -
SP-leider Jimmy Dijk bedankte de Moerdijkers voor hun verhalen over hoe zij het beleven. “Als een speeltje waar je niet meer mee wilt spelen, zo slingert het kabinet het dorp rond.”
De SGP is bang dat het dorp Moerdijk verdwijnt door verkeerde inschattingen. “In Groningen zijn in het verleden drie dorpen verdwenen om ruimte te maken voor de industrie”, zei Kamerlid Flach. “Maar die kwam niet en de dorpjes zijn er niet meer, alleen de begraafplaatsen.”
Maar het is ook niet de bedoeling dat over vijf jaar blijkt dat er voor industrie en energie toch meer ruimte nodig is, vindt de VVD. Kamerlid Müller: “Het dorp moet niet alleen op papier blijven bestaan, het moet ook gezond en prettig wonen zijn.”
Maandag afspraken maken
De staatssecretaris begrijpt de wensen. “Het liefst zou je zo snel mogelijk zeggen: dit wordt het. Maar dat zou ook weer onzorgvuldig zijn.” Maandag gaat hij met de gemeente en de provincie afspraken maken.
Die gaan over hoe de komende tijd wordt vastgesteld wat er echt in het gebied van Moerdijk moet worden aangelegd, welke invloed dat heeft op de bewoners en of dat met of zonder behoud van het dorp kan. De Bat: “Het moet een gezamenlijk proces zijn.”












