Een medewerker van post- en pakketbezorger PostNL sorteert pakketjes in het pakkettensorteercentrum

NOS Nieuws

Pakketbezorgers PostNL en DHL passen hun duurzaamheidsclaims aan. Dat doen ze op verzoek van de Autoriteit Consument & Markt. De toezichthouder kwam tot de conclusie dat de bedrijven consumenten misleiden met beweringen als “je pakket wordt duurzaam bezorgd”.

Volgens ACM-directeur Edwin van Houten worden in de postsector veel groene claims gedaan, “terwijl de bezorgingssector nog altijd vervuilend is, met een grote impact op het klimaat”. Met zulke claims help je de consument dus niet om een goede keuze te maken, zegt hij.

En dat terwijl consumenten steeds meer online kopen en vaker iets laten versturen, legt Van Houten uit. “Zij zien alleen de laatste kilometers van het proces.”

Aanpassingen

PostNL staat achter het besluit. “Het ACM vond de uitingen mogelijk misleidend. We hebben daar gesprekken over gehad. Het is bovendien zo dat de Europese regelgeving gaat veranderen”, zegt een woordvoerder. “Daarom maken wij onze uitingen duidelijker.”

Halverwege volgend jaar moeten die claims zijn aangepakt, is de afspraak met de postbedrijven. PostNL zegt dat het “Duurzaam bezorgd” niet meer op de busjes zal zetten. DHL schrapt onder meer de tekst “Natuurlijk onderweg”. Een andere grote pakketbezorger, DPD, deed al eerder aanpassingen.

Greenwashing

Het zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen dan een bedrijf eigenlijk is, staat bekend als greenwashing. De afgelopen jaren zijn bedrijven daar geregeld van beschuldigd.

Hoe greenwashing werkt leggen we je uit in deze video:

Duurzaam of alleen maar duur? Dit is greenwashing

Share.
Exit mobile version