In samenwerking met
RTV Noord
NOS Nieuws•
De nieuwe treinverbinding van vervoerder Arriva tussen Groningen en Zwolle gaat toch niet vanaf 2 januari rijden. ProRail had toestemming gegeven om op werkdagen vier ritten per dag te rijden, maar Arriva vindt dat niet genoeg en stapte naar de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die de vervoerder deels gelijk gaf.
Eerder dit jaar kreeg Arriva toestemming van spoorbeheerder ProRail om tijdens de ochtend- en avondspits een trein op en neer te laten rijden. Op vrijdagen zouden er negen ritten gereden mogen worden. Een stuk minder dan de 22 dagelijkse ritten waarvoor Arriva een aanvraag had ingediend.
Technische beperkingen
Volgens ProRail heeft de infrastructuur onvoldoende capaciteit en zijn er technische beperkingen, waardoor rijden met meer treinen niet mogelijk is. Maar de ACM zegt dat ProRail onvoldoende transparant geweest is in dit besluit.
Daarom moet de spoorbeheerder opnieuw een besluit nemen. Op 31 december moet ProRail de zogenoemde coördinatieprocedure weer hebben doorlopen. Daarna moet duidelijk worden of Arriva toch meer ritten kan gaan rijden.
Geen afstel
Tot die tijd legt Arriva voorbereidingswerkzaamheden stil, laat een woordvoerder weten aan RTV Noord. “Daarna kijken we opnieuw naar de planning.”
Vier treinen laten rijden op een werkdag is niet rendabel voor het bedrijf, zegt de woordvoerder. “Betrouwbare dienstregeling is dan onmogelijk.” Ze noemt het jammer dat de ritten niet van start kunnen gaan op 2 januari. “Maar als het aan ons ligt, komt van uitstel geen afstel.”
Concurrentie
Voor Arriva was de toestemming tot het spoor bij Zwolle een belangrijke beslissing, omdat de vervoerder meer wil gaan concurreren met de NS. Die heeft op dit moment het alleenrecht op het zogeheten hoofdrailnet.
Door nieuwe Europese regels mogen ook andere vervoerders over het hoofdspoor van Nederland rijden, mits dat geen negatieve gevolgen heeft voor de NS. Arriva rijdt al eens per week op vrijdagnacht over het hoofdspoor naar Schiphol vanuit Groningen en Maastricht.
Met het stuk spoor tussen Groningen en Zwolle wil Arriva voor het eerst de directe concurrentiestrijd overdag aangaan. De vervoerder wil ook gaan rijden tussen Leeuwarden en Heerenveen.