NOS Nieuws•
Ziekenhuizen in Nederland moeten beter bereikbaar worden met het openbaar vervoer. Dat zegt reizigersorganisatie Rover op basis van een steekproef. Veel ziekenhuizen zijn vooral gericht op de bereikbaarheid met de auto, blijkt uit het onderzoek van Rover.
Loopafstanden naar parkeerplekken zijn vaak korter dan die voor de bus, constateert Rover. Er is wel vaak een bushalte op korte loopafstand, maar wanneer de bushalte verder van het ziekenhuis ligt, is de looproute niet altijd duidelijk aangegeven. Ook is er soms geen geleidelijn voor blinden en slechtzienden.
De steekproef van de reizigersorganisatie volgt op een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dat vandaag is gepresenteerd. Daaruit bleek dat mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer steeds langer onderweg zijn naar werk, school, ziekenhuis en andere voorzieningen.
Beste en slechtste scores
Om te kijken wat dit in de praktijk betekent, bezocht Rover 24 ziekenhuizen met het openbaar vervoer. Hiervoor werd er gekeken naar bereikbaarheid, looproutes en informatievoorziening.
De beste scores geeft Rover aan het Flevoziekenhuis in Almere, het Spaarne Gasthuis Haarlem Noord en de St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. Rover zegt dat het Flevoziekenhuis een goede bereikbaarheid heeft van bijna 24 uur per dag. Daarnaast scoort dat ziekenhuis goed op onder meer de bewegwijzering en looproutes. Ook het ziekenhuis in Haarlem en de ziekenhuizen in Nieuwegein doen het goed met goed uitgeruste haltes en bewegwijzering.
Hiertegenover staan ook negatieve uitschieters. Het meest ontevreden is Rover over het Alrijne Ziekenhuis in Sassenheim, het Maasziekenhuis Pantein in Boxmeer en het Ziekenhuis Rivierenland in Tiel. In Sassenheim moeten reizigers ver lopen door een woonwijk zonder bewegwijzering. In Boxmeer en Tiel is de bereikbaarheid slecht en gaat het niet goed met informatie over het ov of de bewegwijzering naar bushaltes.
Zorgverzekeraars
Rover adviseert om nieuwe ziekenhuizen in de stad te bouwen en niet aan de minder goed bereikbare randen van steden. “Duurdere grond kan dan worden gecompenseerd met minder parkeerplekken en een goede bereikbaarheid per bus”, klinkt het.
Daarnaast zegt Rover dat ziekenhuizen meer kunnen doen om reizigers van informatie te voorzien. De organisatie meldt dat niet op elke website van ziekenhuizen informatie staat over bereikbaarheid en looproutes. Rover zegt “het liefst” in de hal van de ziekenhuizen een scherm te zien met actuele vertrektijden.
Volgens Rover zouden zorgverzekeraars meer moeten doen voor het verbeteren van de bereikbaarheid van ziekenhuizen. “Zij hebben immers verantwoordelijkheid voor het bereikbaar maken van goede zorg voor iedereen.” De resultaten van het onderzoek worden aanstaande dinsdag aan de Tweede Kamer aangeboden.