NOS Nieuws•
Het rekenniveau van leerlingen in het laatste jaar van het (speciaal) basisonderwijs, was in 2023 weer op het niveau van voor corona in 2019. Dat blijkt uit onderzoek van de Onderwijsinspectie onder ruim 4500 leerlingen van verschillende soorten basisonderwijs.
Toch kunnen veel basisschoolleerlingen nog niet goed genoeg rekenen. Het rekenniveau is nog beneden het streefniveau.
Ruim vier op de vijf basisschoolleerlingen (84 procent) halen het basisniveau dat nodig is. Dat niveau houdt in dat je met eenvoudige getallen kunt rekenen. Maar bij het streefniveau, dat eigenlijk nodig is voor de overstap naar de middelbare school, is dat maar 33 procent. Als je op het streefniveau kunt rekenen, betekent dat dat je met ingewikkeldere getallen kunt rekenen en meerdere denkstappen kunt zetten om een oplossing voor de rekensom te vinden.
In het speciaal basisonderwijs ligt het rekenniveau lager. 16 procent beheerst het basisniveau en maar 2 procent het streefniveau.
Rekencoördinator op scholen
Een focusgroep van professionals op het gebied van onderwijs in rekenen bekeek de peilingresultaten. Zij hebben suggesties gegeven om het onderwijs in rekenen te verbeteren.
Ze raden onder meer aan dat elke school school een rekencoördinator aanstelt om de rekenvaardigheden te verbeteren. Die moet leerkrachten helpen om het rekenonderwijs uitdagend te maken voor alle leerlingen.