NOS Nieuws•
Het station van Zwolle gaat opnieuw op de schop. Over twee jaar wordt begonnen met de bouw van een nieuwe entree. De toegang wordt aan de kant van het centrum vervangen door een rond bouwwerk dat volgens de NS doet denken aan een sfeervolle lantaarn. Ook komen er meer perronoverkappingen.
Volgens Danou Veenhof, regiodirecteur bij ProRail, is de nieuwe entree een grote verbetering ten opzichte van de huidige toegang. “Een prachtige plek voor de reiziger en voor de stad”, zegt ze tegen Oost.
Bij de huidige toegang is volgens wethouder Gerdien Rots onduidelijk hoe reizigers naar de stad kunnen. “Deze ruimte zal de toegang verbeteren, maar ook een plek zijn waar je rustig een boek kan gaan lezen”, zegt hij. “Veel stations in ons land zijn plekken waar je liever niet bent. Ik weet zeker dat station Zwolle een plek wordt, waar je heel graag wil zijn.”
Bij de bouw wordt voornamelijk gebruik gemaakt van duurzame materialen, zoals hout. Een deel van de materialen van de huidige entree wordt hergebruikt.
“Beton en staal zijn materialen die de aarde uitputten en ook nog eens heel veel energie nodig hebben om een geschikt bouwmateriaal te worden”, legt Jan Nauta, de architect van het gebouw, uit. De nieuwe entree wordt modulair gebouwd, zodat de bouwmaterialen in de toekomst opnieuw gebruikt kunnen worden. Op het dak van de entree en de nieuwe perronoverkappingen komen zonnepanelen.
De nieuwe entree en perronoverkappingen moeten in 2030 klaar zijn. De verbouwing kost zo’n twintig miljoen euro. De afgelopen jaren is het station al ingrijpend vernieuwd. Zo zijn er onder het station een 100 meter lange looptunnel en een fietstunnel aangelegd en is het busstation verplaatst.