NOS Nieuws••Aangepast
Rijkswaterstaat heeft eind van de middag enige tijd geen toegang gehad tot het internet. Hierdoor waren er problemen met de bediening van bruggen, sluizen, tunnels en rode kruizen boven snelwegen.
Het probleem was ontstaan bij geplande werkzaamheden aan glasvezelkabels. Rond 17.15 uur meldde Rijkswaterstaat dat de internetverbinding was hersteld.
“De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is”, schrijft de dienst in een verklaring. “We controleren momenteel stap voor stap of alle systemen weer naar behoren functioneren. Het herstel is nog niet volledig afgerond, maar de ontwikkelingen gaan de goede kant op.”
Camerabeelden
Bruggen en sluizen werden tijdens de storing waar mogelijk lokaal bediend. Veel bruggen waren vanwege de hitte uit voorzorg al dicht.
Ook kreeg de verkeerscentrale niet meer alle camerabeelden binnen vanaf de snelwegen. Hierdoor konden mensen met pech minder snel worden gesignaleerd. Daarnaast waren websites van de overheidsdienst niet bereikbaar of konden zolang de storing duurde niet geüpdatet worden.
Code oranje
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat riep met name mensen op het water op om rekening te houden met deze storing. Omdat in Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanavond code oranje geldt vanwege onweer, werden mensen opgeroepen op tijd naar huis te gaan, om te voorkomen dat ze voor een brug of sluis komen te liggen.

