Technologie

Nieuwe ov-chipkaart vertraagd: volgend jaar pas gereed

Het eind van de huidige ov-chipkaart werd begin 2021 al ingeluid. Opvolger OVpay zou eigenlijk al vanaf de zomer bruikbaar zijn, gevolgd door een landelijke invoering van de nieuwe ov-chipkaart dit najaar. Die plannen hebben vertraging opgelopen, zegt Bas van Weele, programmadirecteur ov-betalen, tegen het AD.

Bij het nieuwe systeem kan straks worden in- en uitgecheckt met bankpassen en creditcards. Incidentele ov-reizigers hoeven dan geen ov-chipkaart meer te kopen, en reizen dan toch goedkoper dan met een los kaartje in tram of bus. Ook komt er een app, zodat reizigers zelfs zonder portemonnee op zak met het ov kunnen reizen.

Technische obstakels

Op de website van OVpay wordt nu rekening gehouden met een introductie in 2023. “Pas als we zeker weten dat het werkt, gaan we het landelijk invoeren. Het moet goed en het moet betrouwbaar”, aldus de organisatie. Ondersteuning bij de NS laat ook wat langer op zich wachten, mede omdat dan ook rekening gehouden moet worden met de abonnenten die de NS aanbiedt.

Directeur Van Weele spreekt van een vertraging van een half jaar. “Ik ben daar niet blij mee, maar het is zoals het is: we hebben wat tegenslag gekend aan de techniekkant. Het blijft software, dus het is altijd complexer dan je denkt. Daarop is de planning aangepast”, aldus Van Weele.

Schaal systeem wereldwijd uniek

Voor het nieuwe systeem worden nu 60.000 poortjes op stations en kaartlezers in voertuigen aangepast. OVpay met bankpas of creditcard wordt ook al in de praktijk getest, in Lelystad, Gooi en Vechtstreek, Zwolle, Zaanstreek, Delft, Haaglanden en Voorne-Putten & Rozenburg. Daar komen de komende maanden steeds meer gebieden bij, waaronder Amsterdam en andere stukken van Noord-Holland.

Van Weele denkt dat de transitie naar het nieuwe systeem zelfs tot in 2024 zou kunnen duren. De stap is zo complex omdat er net als bij het huidige systeem allerlei verschillende bedrijven meedoen. Gebruikers moeten met één pas terecht kunnen in elke trein, tram, bus en metro. Daarom kan men volgens Van Weele niet in het buitenland terecht voor een kant en klaar systeem. Wat wij hier uitrollen, daar zijn we als Nederland redelijk uniek in”, aldus de directeur.

gerelateerde artikelen

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back to top button