Het Colosseum in 2016 na een grote schoonmaakbeurt

NOS NieuwsAangepast

Een ticketbedrijf en zes touroperators hebben in Italië een boete van bijna 20 miljoen euro gekregen voor opkooppraktijken van tickets voor het Colosseum in Rome.

Ticketbedrijf CoopCulture, dat tussen 1997 en vorig jaar de officiële kaartverkoper was voor het Colosseum, kreeg een boete van 7 miljoen euro. Het bedrijf deed volgens de toezichthouder niets tegen het opkopen van tickets voor de doorverkoop. Ook reserveerde het bedrijf een groot deel van de tickets voor eigen rondleidingen, waarmee het veel winst maakte.

De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM wijst erop dat dit heeft geleid tot “substantiële en langdurige onbeschikbaarheid” van tickets voor standaardprijzen voor de populairste toeristische trekpleister van Italië.

Speciale software

Hierdoor waren consumenten gedwongen om duurdere tickets te kopen die gebundeld waren met extra diensten. De zes touroperators kregen een boete voor het gebruik van software waarmee tickets in bulk werden gekocht, waardoor ze snel van de website van CoopCulture verdwenen.

De bedrijven verkochten de tickets vervolgens in combinatie met extra’s zoals rondleidingen of voorrangstoegang, vaak tegen aanzienlijk hogere prijzen, zegt de waakhond.

Het onderzoek van de toezichthouder begon in juli 2023 na veel klachten dat het voor consumenten bijna onmogelijk was om tickets voor het Colosseum online te kopen tegen officiële prijzen.

Share.
Exit mobile version