NOS Nieuws•
Schadeverzekeraars vragen soms een hogere premie van loyale klanten dan van mensen die veel korter verzekerd zijn. Dat gebeurt ook als zij hetzelfde risicoprofiel hebben. Dat concludeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM), die de uitkomsten zorgelijk noemt.
De AFM wijst erop dat deze praktijk mogelijk in strijd is met de eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten. “Vooral potentieel kwetsbare consumenten die niet of nauwelijks overstappen kunnen worden benadeeld.” Het gaat dan om mensen met minder digitale vaardigheden, onder wie ouderen en mensen met lagere inkomens.
De toezichthouder heeft gekeken naar hoeveel klanten bij 31 verschillende verzekeraars moeten betalen voor hun auto-, inboedel- en aansprakelijkheidspolissen. De ene groep was tussen een en twee jaar klant, de andere minimaal negen jaar. Er werden bij elkaar bijna 48 miljoen polissen bekeken.
10 procent duurder
Bij bijna de helft van de verzekeraars was de winstmarge voor bepaalde verzekeringen hoger dan bij relatief nieuwe klanten. Vaak was het verschil meer dan 10 procent. Met name bij autoverzekeringen zijn trouwe klanten vaak duurder uit.
De tarieven van mensen die nog geen jaar verzekerd waren, zitten niet in het onderzoek. Zij krijgen weleens een welkomstkorting, en dat mag wel.
De AFM is al in gesprek met verzekeraars en pleit ervoor dat premies niet omhooggaan na een eventuele welkomstkorting. Als dat wel gebeurt, moet de verzekeraar dat kunnen uitleggen. De toezichthouder kan verzekeraars een waarschuwing geven en ook boetes.