NOS Nieuws••Aangepast
Over de oorzaak van de vliegtuigcrash in Zuid-Korea is nog veel onduidelijk. Hierbij kwamen vandaag 179 van de 181 inzittenden om het leven. De beelden van het ongeluk zijn “heel erg opvallend”, zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert.
Het toestel schuift, zonder landingsgestel, op hoge snelheid over de landingsbaan. Het vliegtuig gaat richting het einde van het vliegveld, dat is afgezet met een muur. Op Google Earth is te zien dat vlak voor de muur een metershoge aarden wal staat waar het vliegtuig vol tegenaan botst.
Beelden van de crash op het vliegveld van Muan:
Het moment waarop het vliegtuig in Zuid-Korea crasht
“De grote vraag is waarom die aarden wal daar stond”, zegt Melkert. “Meestal zijn vliegvelden gewoon vlak, met een uitloopgebied. Dan had het vliegtuig rustig kunnen uitglijden.”
Van de radar
Het toestel van de Zuid-Koreaanse vliegtuigmaatschappij Jeju Air met vluchtnummer 7C2216 kwam uit de Thaise hoofdstad Bangkok. Op radarbeelden is te zien dat het vliegtuig de luchthaven naderde vanuit het zuiden. Maar enkele minuten voor de landing verdween het toestel van de radar. “Misschien zijn er dingen kapot gegaan, of uitgezet”, zegt Melkert.
Op de beelden van de landing komt het vliegtuig niet meer vanuit het zuiden, maar vanuit het noorden. Volgens de Zuid-Koreaanse autoriteiten had de piloot van de luchtverkeersleiding de opdracht gekregen om in de tegenovergestelde richting te landen, om te voorkomen dat het vliegtuig in botsing kwam met vogels. De piloten zouden die opdracht hebben opgevolgd.
Maar na de instructie vanuit de luchtverkeersleiding verstuurden de piloten een noodsignaal, zeggen de Zuid-Koreaanse autoriteiten. Wat de aanleiding was voor dat noodsignaal is nog niet bekend. Een minuut later probeerde het toestel te landen.
Het vliegtuigwrak werd onderzocht door reddingswerkers met honden:
Reddingswerkers onderzoeken vliegtuigwrak Zuid-Korea
Tijdens de landing was het landingsgestel niet uitgeklapt. Dat vindt Melkert moeilijk te verklaren. Normaal gesproken gebeurt dat met vermogen uit de motoren, legt hij uit. Het zou volgens hem kunnen dat er veel vogels in de motoren zijn gevlogen, waardoor de motoren niet meer konden zorgen voor het uitklappen van het landingsgestel.
“Maar dan zijn er nog veel noodprocedures”, zegt Melkert. “Als de motoren zijn uitgevallen, is er nog een hulpmotor. Als dat ook niet lukt, kun je het landingsgestel onder zijn eigen gewicht laten uitklappen; dan gooi je gewoon de luiken open.”
Dat is allemaal niet gebeurd. “Dan vraag je je af: wat is daar aan de hand geweest? Was er geen tijd meer?”
Safety record
De topman van Jeju Air, Kim E-Bae, zei op een persconferentie over de crash dat er geen signalen waren over problemen met het toestel, dat is gebouwd in 2009. Jeju Air had tot nu toe “een goed safety record“, zegt Melkert. “Er zijn geen andere rare gevallen bekend.”
De zwarte doos is inmiddels op de rampplek gevonden. Dit apparaat bevat de vluchtgegevens en geluidsopnames uit de cockpit, die belangrijk zijn voor het beantwoorden van alle vragen. De zwarte doos wordt onderzocht door een team van de Koreaanse overheid.
Dodelijke crash
De crash in Zuid-Korea is een van de dodelijkste vliegtuigongelukken van de afgelopen decennia in het land. In 1997 kwamen bij een vliegtuigcrash in Zuid-Korea 228 mensen om het leven.
Het gebeurt ook niet vaak dat het zo misgaat nadat het vliegtuig is geland. In 2007 raakte een vliegtuig in Sao Paulo van de landingsbaan, waarna het tegen een benzinestation botste en brandend terechtkwam in een kantoorgebouw. Alle 187 inzittenden kwamen om het leven, net als twaalf mensen op de grond.