Een schip van de Finse kustwacht en een Finse sleepboot bij het schip Eagle S voor de kust van Finland (28 december)

NOS Nieuws

De olietanker die eind december vermoedelijk een aantal kabels in de Oostzee heeft vernield, voer een jaar eerder ook enkele uren boven een telecommunicatiekabel in de Noordzee boven de Waddeneilanden. Dat meldt NRC, die de signalen bekeek die het locatiesysteem van het schip uitzond.

Uit die AIS-signalen blijkt dat de Eagle S op 24 november op de Noordzee in noordoostelijke richting voer en plots van koers veranderde. Het schip voer naar het zuidoosten, totdat het ’s avonds aankwam op een plek zo’n 50 kilometer boven Terschelling.

Daar ligt de trans-Atlantische datakabel Atlantic Crossing 1, die de Verenigde Staten met het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland verbindt. De Eagle S voer die avond zo’n 2 uur met lage snelheid heen en weer boven de zeekabel. Wat het daar deed, is onbekend.

De Atlantic Crossing-1 loopt van de VS naar het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Duitsland

Finland heeft de Eagle S aan de ketting gelegd voor onderzoek. Het schip heeft vermoedelijk met een van zijn ankers onder meer stroomkabel Estlink 2, tussen Estland en Finland, beschadigd. Een van de ankers van de tanker ontbreekt. De bemanning wordt in Finland vastgehouden.

De Finnen denken dat de Eagle S bij de Russische schaduwvloot van oude olietankers hoort waarmee Rusland de sancties probeert te omzeilen. Het land verdenkt Rusland ook ervan betrokken te zijn bij de sabotage van de zeekabels.

Hoe het zit met de beveiliging van zeekabels in de Noordzee zie je in deze video:

Schaduwoorlog op zee: hoe beschermen we onze datakabels?

Share.
Exit mobile version