NOS Nieuws

Vervoersmaatschappij EBS heeft een boete van 3,5 miljoen euro gekregen vanwege aanhoudende problemen met de dienstregeling. De boete is opgelegd door de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel, waar de maatschappij deels het busvervoer verzorgt.

Bij de regionale vervoersmaatschappij vallen veel meer bussen uit dan is toegestaan. Ook wordt op een deel van de buslijnen nog gereden met dieselbussen, terwijl in de concessie is afgesproken dat er elektrische bussen moeten rijden. Reden voor de uitval is het grote tekort aan buschauffeurs en een hoog ziekteverzuim.

Om de problemen het hoofd te bieden, werd de dienstregeling eerder dit jaar afgeschaald. De bussen die rijden, zouden zo minder vaak uitvallen, was het idee. Maar de rituitval is nog steeds te hoog. EBS zegt in een verklaring dat het eigenlijk meer ritten had moeten afschalen om tot een betrouwbare dienstregeling te komen.

Tekenbonus

Ondertussen wordt naarstig gezocht naar chauffeurs. Het bedrijf biedt nieuwe chauffeurs een ’tekenbonus’ van 2000 euro en er worden open dagen georganiseerd. Daarnaast zijn marketingcampagnes opgezet om chauffeurs te werven. EBS verwacht half december het personeelsbestand op orde te hebben zodat weer volgens de normale dienstregeling kan worden gereden.

De opgelegde boete geldt voor het vervoer in 2023. Omdat de problemen ook dit jaar spelen, kan de vervoerder over dit jaar eveneens een boete verwachten, schrijft RTV Oost.

Ook problemen bij Arriva

Naast EBS is ook vervoerder Arriva actief in delen van Overijssel. Dat bedrijf heeft ook problemen met het busvervoer. De concessie werd eind vorig jaar overgenomen van Keolis, maar door opstartproblemen, een personeelstekort en een hoog ziekteverzuim vielen veel ritten uit.

Ook zijn er problemen met de nieuwe elektrische bussen. Die laden te traag en vallen regelmatig uit. De vervoerder krijgt over dit jaar waarschijnlijk ook een boete van de provincie Overijssel.

Door de problemen houdt de provincie scherper toezicht op EBS en Arriva, meldt de regionale omroep. Zo moeten de vervoerders elk kwartaal een update geven over hun situatie.

Share.
Exit mobile version