Smartphones in het straatbeeld

NOS Nieuws

VodafoneZiggo moet gebruik kunnen maken van een antenne-opstelpunt op het dak van een woongebouw in Alphen aan den Rijn. Gebouw-eigenaar Aegon wordt daartoe verplicht door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het opstelpunt is nodig om goede netwerkdekking te garanderen, zegt de toezichthouder.

Meerdere telecomaanbieders, waaronder Vodafone, maken al langer gebruik van het dak van het gebouw als opstelpunt voor antennes, maar Aegon en Vodafone kwamen niet tot overeenstemming over de voorwaarden en vergoedingen voor een nieuwe overeenkomst.

Om overal mobiel te kunnen internetten en het 5G-netwerk verder uit te rollen, neemt ook de vraag naar antenne-opstelpunten toe. Vooral daken van gebouwen zijn daarvoor geschikt.

Maar niet elke geschikte locatie-eigenaar staat open voor plaatsing van antennes. En dat maakt het in sommige gevallen moeilijk om nieuwe antennes te plaatsen of eindigende contracten met locaties te verlengen.

VodafoneZiggo heeft een jaar geleden deze zaak aangedragen. Dit is de eerste keer sinds de wijziging van de Telecommunicatiewet dat de ACM haar bevoegdheid gebruikt om dit soort geschillen te beslechten. Er zijn nog geen andere aanvragen voor dit soort geschilbeslechting.

Woningcorporaties

Het FD schreef in augustus dat telecombedrijven klagen dat het vooral in grote steden steeds lastiger is om nieuwe locaties voor antennes te vinden of bestaande te vervangen. Zij wijzen op woningcorporaties, die met hun flats en etages van oudsher grote leveranciers van plekken waren.

Op dit moment telt Nederland ruim 16.000 antenne-installaties voor mobiele communicatie, zegt de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). Nederland heeft een van de beste mobiele netwerken ter wereld met in grote steden vaak een hoge dichtheid aan antennes.

Maar als antennes wegvallen, bijvoorbeeld omdat een woningcorporatie het contract niet verlengt, dan moeten de opstelpunten eromheen dit opvangen. Die krijgen dan meer mobiel verkeer te verduren. Samen met de wisselende vraag naar connectiviteit kan dit effect hebben op het bereik van gebruikers, zegt de RDI.

Marktconforme vergoeding

De ACM concludeerde al in 2022 dat er soms sprake is van “aanzienlijke kostenstijgingen” voor de providers. Hoewel er landelijk gezien nog steeds geen grote knelpunten zijn, zegt de ACM tegen het FD dat er “lokale problemen” kunnen zijn.

De krant beschrijft dat woningcorporaties de laatste jaren tussenpersonen in de arm hebben genomen die onderhandelingen voeren over de contracten met telecombedrijven. Onder meer die tussenpersonen drijven de kosten volgens hen stevig op.

Volgens de ACM betekent de uitspraak niet dat de toezichthouder zomaar elk gebouw kan verplichten om een antenne op het dak te zetten. “Geschilbesluiten zijn altijd maatwerk. De ACM beoordeelt altijd de specifieke feiten en omstandigheden van een specifiek geval.”

Share.
Exit mobile version