NOS Nieuws

  • Ruben Eg

    redacteur economie

  • Ruben Eg

    redacteur economie

De Volksbank gaat verder onder de naam ASN. Het bankconcern schrapt de merknamen SNS, RegioBank en BLG Wonen. De bank zegt voor ASN te kiezen omdat die “als pionier in duurzaam en maatschappelijk verantwoord bankieren” de “sterkste positie” heeft.

Dit betekent dat mensen die nu nog bankieren bij SNS en RegioBank of een hypotheek bij BLG Wonen hebben, straks ASN op hun app zien staan. ASN-klanten kunnen straks ook terecht bij een van de kantoren die nu nog SNS of RegioBank op de gevel hebben.

De Volksbank denkt als ASN de positie als “sympathieke uitdager in het Nederlandse bankenlandschap” te kunnen verbeteren. Tegelijk wil het onder één merknaam goedkoper werken.

Nutsspaarbanken

Met het besluit verdwijnen drie banknamen met een historie die meer dan honderd jaar teruggaat. SNS ontstond eind jaren 80 toen diverse regionale spaarbanken opgingen in de Samenwerkende Nederlandse Spaarbanken. In de jaren 90 fuseerde SNS met verzekeraar Reaal tot bankverzekeraar SNS Reaal.

Dit concern moest tijdens de kredietcrisis worden genationaliseerd vanwege een ineenstortende vastgoeddivisie. Ook de verzekeraar zat in grote nood. Onder de vleugels van de staat ging de banktak apart verder als SNS Bank, met daaronder de losse merken SNS, ASN, RegioBank en BLG Wonen.

Om een streep te zetten onder het verleden, werd het concern uiteindelijk omgedoopt tot De Volksbank. “De bank is ingrijpend veranderd sinds de nationalisatie. Daar past een nieuwe naam bij”, zei toenmalig minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën tegen het bankpersoneel. “Een nieuwe naam is een nieuwe start.”

Niet klaar voor verkoop

Elf jaar na de nationalisatie is de bank alleen nog onvoldoende verder gekomen. Deze zomer constateerde NLFI, de instelling die voor de staat de aandelen beheert van banken en verzekeraars die tijdens de kredietcrisis zijn genationaliseerd, dat De Volksbank nog altijd niet klaar is om verkocht te worden.

De bank maakt te weinig winst en moet daarbij nog veel problemen met computersystemen, risicomodellen en witwascontroles oplossen. De nieuwe bestuursvoorzitter Roland Boekhout besloot daarom dat het efficiënter is om met nog maar één merknaam verder te gaan.

Daardoor denkt de bank met 750 medewerkers minder af te kunnen. Ook kan het aantal filialen met bijna de helft verminderd worden, van de huidige ruim 600 naar 360 tot 320. “Deze transformatie is nodig om de bank gezond te maken en een goede toekomst te geven”, benadrukte Boekhoud vorige week nog.

Voor klanten van SNS en RegioBank moet er technisch niet veel veranderen. De merken van De Volksbank zitten al op hetzelfde technische systeem, waarbij de apps alleen verschillen van naam en kleur.

Van alle merken heeft alleen ASN nog een eigen kantoor, in Den Haag. Deze zomer deed De Volksbank het hoofdkantoor tegenover het treinstation Utrecht Centraal, het voormalige pand van SNS Reaal, in de verkoop. Alle merken moeten eind 2026 naar een nieuw onderkomen verhuizen.

Share.
Exit mobile version