NOS NieuwsAangepast

De Verenigde Staten hebben luchtaanvallen uitgevoerd op Iran, zegt het Amerikaanse militaire commando voor het Midden-Oosten (Centcom). De aanval is volgens Centcom een reactie op de aanval op een vrachtschip gisteren, waar de Amerikaanse president Iran voor verantwoordelijk houdt.

Amerikaanse gevechtsvliegtuigen zouden Iraanse opslagplaatsen voor raketten en drones hebben gebombardeerd. Ook radarposten langs de Iraanse kust waren volgens Centcom het doelwit. Iraanse staatsmedia berichten dat de omgeving van een pier bij de kustplaats Sirik was getroffen door een projectiel.

Vicepremier Vance zegt over de aanvallen dat “geweld met geweld wordt bestreden”. “Als Iran het oneens is met hoe de wapenstilstand wordt gehandhaafd, moeten ze telefonisch contact opnemen”, schrijft hij op X(opent in nieuw venster). In een post op zijn socialemediakanaal Truth Social(opent in nieuw venster) sprak Trump eerder van een “domme schending van de wapenstilstand”.

Drie andere drones konden worden neergehaald, zegt Trump. De Amerikaanse president heeft in zijn socialemediapost niet gemeld wanneer de Iraanse aanvallen plaatsvonden. De Britse maritieme organisatie UKMTO zei gisteren dat een schip voor de kust van Oman werd geraakt door een projectiel.

De Taiwanese rederij Evergreen Marine bevestigde eerder vandaag dat een van zijn schepen voor de kust van Oman werd geraakt door een onbekend projectiel.

Waarschuwing

De Iraanse autoriteiten hebben na de aanval gewaarschuwd dat schepen die buiten de door Iran vastgestelde routes varen, geen garantie hebben op een veilige doorgang. Ook zegt Iran dat “de gevolgen van het varen via ongeautoriseerde routes de verantwoordelijkheid zijn van de eigenaar, de exploitant en de kapitein van het schip”.

De Iraanse staatstelevisie berichtte dat drie tankers na een waarschuwing van de Revolutionaire Garde zijn omgekeerd, omdat ze hadden geprobeerd om op “ongeautoriseerde wijze” door de Straat van Hormuz te varen.

Evacuatieplan

De aanval op het schip komt op het moment dat de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) bezig was met een evacuatieplan om schepen via een alternatieve route voor de kust van Oman veilig uit de Perzische Golf te begeleiden. De evacuatie van schepen is na de aanval gestopt en wordt pas weer hervat als er garanties worden gegeven dat schepen niet opnieuw worden aangevallen, zegt IMO.

Volgens IMO hebben sinds de ondertekening van de intentieverklaring door de VS en Iran zo’n 115 schepen de Straat van Hormuz verlaten. Een dag voor de aanval passeerden 79 schepen de zeestraat, het hoogste aantal sinds het begin van de oorlog.

Ook enkele schepen die onder de Nederlandse vlag varen, konden voor het eerst in maanden door de Straat van Hormuz.

Share.
Exit mobile version