NOS Nieuws•
De Verenigde Staten hebben opnieuw doelen in Iran aangevallen. Iran zegt als vergelding Amerikaanse militaire doelen in Koeweit en Bahrein te hebben aangevallen.
Het is de tweede dag op rij dat de VS aanvallen uitvoert in Iran, nadat vorige week een staakt-het-vuren werd overeengekomen tussen beide landen.
Volgens het Amerikaanse militaire commando in het Midden-Oosten (Centcom) zijn de aanvallen een reactie op een Iraanse droneaanval op een commerciële tanker in de Straat van Hormuz. Dat schip, de M/T Kiku, vaart onder Panamese vlag en had volgens Centcom meer dan twee miljoen vaten ruwe olie aan boord.
Centcom zegt dat Amerikaanse gevechtsvliegtuigen onder meer Iraanse militaire bewakingsinfrastructuur, communicatiesystemen, luchtafweerinstallaties, drone-opslagplaatsen en mijnenlegcapaciteit hebben aangevallen in de omgeving van de Straat van Hormuz. Volgens het Amerikaanse leger ging het om tien Iraanse militaire doelen(opent in nieuw venster) op verschillende locaties in en rond de zeestraat.
Dreigende taal Trump
Trump bevestigde de aanvallen op Truth Social(opent in nieuw venster) en bezigde opnieuw dreigende taal richting Iran. Volgens hem kan er een moment komen waarop de VS “niet langer redelijk” kan zijn en “gedwongen worden de klus militair af te maken”. Als dat gebeurt, “zal de Islamitische Republiek Iran niet langer bestaan”.
Volgens Iraanse staatsmedia waren explosies op verschillende plekken te horen. IRIB, de Iraanse staatsomroep, zegt dat meerdere projectielen neerkwamen op het eiland Qeshm in de Straat van Hormuz.
Reactie Iran
De Iraanse Revolutionaire Garde zegt als vergelding raket- en droneaanvallen te hebben uitgevoerd op Amerikaanse militaire doelen in Koeweit en Bahrein. Dat meldt het semiofficiële Iraanse persbureau Tasnim. Het Bahreinse ministerie van Binnenlandse Zaken meldde eerder al(opent in nieuw venster) dat het luchtalarm was afgegaan.
“Het schenden van het staakt-het-vuren is in strijd met artikel 1 van het memorandum en zal leiden tot een volledige stopzetting van alle diplomatieke processen”, zegt de Revolutionaire Garde volgens de Iraanse staatszender Press TV.
Een anonieme Amerikaanse functionaris bevestigt tegenover persbureau Reuters dat Iran meerdere raketten en drones heeft afgevuurd op buurlanden, waaronder Bahrein en Koeweit. Volgens de hoge ambtenaar zijn er vooralsnog geen Amerikaanse slachtoffers of grote schade aan Amerikaanse locaties in de regio gemeld.
Staakt-het-vuren
Gisteren voerde de VS ook al aanvallen uit op Iraanse opslagplaatsen voor raketten en drones. Volgens het Amerikaanse leger was die reeks aanvallen ook een vergelding voor een Iraanse aanval op het vrachtschip M/V Ever Lovely in de Straat van Hormuz.
Iran voerde daarop aanvallen uit op aan de VS gelieerde militaire doelen in Bahrein. Met de nieuwe aanvallen komt het wankele staakt-het-vuren tussen de VS en Iran verder onder druk te staan. De afspraken in de vorige week overeengekomen intentieverklaring moesten juist een einde maken aan de vijandelijkheden rond de Straat van Hormuz.
De smalle zeestraat is sinds de ondertekening van het akkoord weer grotendeels geopend. Ook enkele schepen die onder de Nederlandse vlag varen, voeren donderdag voor het eerst sinds maanden weer door de Straat van Hormuz.

