NOS Nieuws

Goedemorgen! Het is opnieuw code rood vanwege de hitte in een deel van Nederland. En in Den Haag wordt Veteranendag gehouden, maar met een aangepast programma.

Ook vandaag eerst het weer: het wordt opnieuw heel erg heet. In het westen kan het tot 29 graden worden, in het oosten 38 graden. Aan het einde van de dag neemt vanuit het zuiden de kans toe op zware onweersbuien.

Lees hier hoe je je huis koel kunt houden. En hoe het zit met de regels over werken op tropische dagen, lees je hier.

Ga je vandaag ondanks de warmte op pad? Hier vind je het overzicht van de files en wegwerkzaamheden en hier(opent in nieuw venster) alles over de situatie op het spoor.

Wat kun je vandaag verwachten?

  • In Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel geldt nog altijd code rood vanwege de hitte. Het KNMI waarschuwt voor gezondheidsklachten, zoals uitdroging, oververhitting en hitteberoerte. In de andere provincies geldt code oranje, behalve op de Waddeneilanden. Ook zijn meerdere evenementen, zoals het Nationaal Defilé van Veteranendag, vandaag afgelast.
  • Het openingsprogramma van Veteranendag in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag gaat wel door. Daarbij zijn onder meer de koning en premier Jetten aanwezig. Het programma is vanaf 10.30 uur te volgen op NPO 1.
  • In Boedapest wordt de Pride gehouden. Vorig jaar, toen premier Orbán nog aan de macht was, werd het protestevenement nog verboden, maar na de verkiezingswinst van Magyar ziet de politie daar geen reden meer voor.
  • De nationale hockeyploegen spelen hun interlands voor de Pro League in het Belgische Waver. Om 18.00 uur spelen de vrouwen tegen Australië en om 20.30 uur de mannen tegen België. De wedstrijden zijn live te zien via een livestream op NOS.nl en in de NOS-app.
  • En er wordt natuurlijk ook weer gespeeld op het WK voetbal: om 23.00 uur speelt Panama tegen Engeland en Kroatië tegen Ghana. Later in de nacht, om 01.30 uur, speelt Colombia tegen Portugal en Congo tegen Oezbekistan. En om 04.00 uur is de beurt aan Algerije-Oostenrijk en Jordanië-Argentinië. Alle wedstrijden zijn te zien via de NOS-app, NOS.nl, NPO 1 en NPO Start.

Wat heb je gemist?

Libanon en Israël hebben een akkoord getekend dat volgens de ondertekenaars “een eerste stap richting vrede is”.

De ‘raamwerkovereenkomst’ werd in Washington ondertekend door de Israëlische en de Libanese ambassadeur in de Verenigde Staten in aanwezigheid van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Rubio. Hezbollah, de door Iran gesteunde groep die in Libanon actief is, was niet betrokken bij de overeenkomst.

Ander nieuws uit de nacht

En dan nog even dit:

Ook de olifanten in dierentuin Wildlands in Emmen hebben het warm. Omdat de dieren niet kunnen zweten, worden andere manieren bedacht om af te koelen. Ze krijgen ijsjes en worden onder de douche gezet.

IJsjes en koude douche voor olifanten

Share.
Exit mobile version