NOS Nieuws•
Zweden heeft China formeel om medewerking gevraagd bij het onderzoek naar de vermoedelijke sabotage van twee datakabels vorige week in de Oostzee. De belangrijkste ‘verdachte’ is de Chinese bulkcarrier Yi Peng 3 die al meer dan een week voor anker ligt tussen Denemarken en Zweden.
De Deense marine en de Duitse kustwacht houden het schip nauwlettend in de gaten. Ze mogen niet aan boord om het schip te onderzoeken en de bemanning te horen als vlagstaat China daar niet mee instemt.
De Zweedse premier Kristersson zei al eerder dat hij het schip graag naar Zweedse wateren wil laten verplaatsen om het te kunnen inspecteren. Vandaag is een formeel verzoek bij China ingediend om aan het door Zweden geleide internationale onderzoek mee te werken. “Zodat we duidelijkheid krijgen over wat er gebeurd is”, zei Kristersson na overleg met andere betrokken landen.
De Yi Peng 3 had voordat het de kabels passeerde kunstmest geladen in een Russische haven. Volgens de Amerikaanse krant The Wall Street Journal denken de onderzoekers dat het bij het passeren van de kabels een anker over de zeebodem achter zich aan trok.
“Het is uiterst onwaarschijnlijk dat de kapitein niet in de gaten had dat zijn schip een anker achter zich aan sleepte, terwijl hij urenlang snelheid verloor en kabels doorsneed”, zei een van de onderzoekers tegen de krant. Het onderzoek zou zich nu richten op de vraag of de kapitein door een Russische geheime dienst is overgehaald om de kabels te saboteren.
Bronnen rond het onderzoek zeiden tegen dezelfde krant dat de Chinese eigenaar meewerkt aan het onderzoek. Het bedrijf zou ermee hebben ingestemd dat het schip in internationale wateren wordt tegengehouden. Het bedrijf, Ningbo Yipeng Shipping, onthield zich tegen de krant van commentaar.
Anderhalve week geleden stokte kort na elkaar de doorvoer van data door de kabels. De een loopt van Zweden naar Litouwen, de ander van Finland naar Duitsland. Vrijwel onmiddelijk werd aan sabotage gedacht. De schade aan de kabel tussen Zweden en Litouwen is inmiddels hersteld.
De Yi Peng 3 had al snel de bijzondere aandacht van de onderzoekers, omdat hij bij beide kabels in de buurt was, juist op het moment dat de datadoorvoer ophield.
De transponder van het schip die de locatie van het schip prijsgeeft, stond op dat moment uit. Op satellietbeelden zou ook te zien zijn dat de snelheid van het schip terugliep en dat het schip zigzagbewegingen maakte.