NOS NieuwsAangepast

Bij de explosie in een aardgasterminal in Qatar zijn zeker 13 mensen gekomen. Zij hadden de Indiase en Pakistaanse nationaliteit. Daarnaast zijn 66 mensen gewond geraakt, geen van hen is in levensgevaar. Dat heeft energieminister Saad al-Kaab bekendgemaakt.

De minister van Energie herhaalt dat het om een ongeval gaat en er geen sprake is van een aanval of sabotage. Eerder op de dag sprak de minister van Buitenlandse Zaken al van een technisch probleem. De autoriteiten hebben een onderzoek naar de oorzaak van de explosie ingesteld.

Dicht door de oorlog

Gisteravond ontstond de explosie bij werkzaamheden in de Barzan-fabriek op het industrieterrein Ras Laffan. Medewerkers waren bezig om het complex klaar te maken voor een heropening. In maart raakte het terrein flink beschadigd bij een Iraanse luchtaanval. Daarvoor was het werk al stilgelegd vanwege de oorlog.

Qatar produceert in de Barzan-fabriek dagelijks bijna 40 miljoen kubieke meter gas. Het grootste deel van de fabriek is in bezit van Qatar, ook ExxonMobil heeft een klein aandeel. Volgens de energieminister heeft het incident geen gevolgen voor de binnenlandse gasvoorziening, of voor de export. Er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen.

Share.
Exit mobile version