NOS Nieuws

Het digitale tolsysteem voor de Blankenburgtunnel in de snelweg A24 bij Vlaardingen is voor weggebruikers niet begrijpelijk. En voor mensen die niet digitaal vaardig zijn, is het ook niet toegankelijk, zegt de Nationale Ombudsman. Hij krijgt er veel klachten over.

De Blankenburgtunnel, officieel de Maasdeltatunnel, verbindt de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg. De tunnel is de eerste in Nederland met een elektronisch e-tol systeem, zonder tolpoortjes dus.

De Blankenburgverbinding tussen de A20 en de A15

Het e-tolsysteem op de A24 is een goed voorbeeld van hoe de gehele digitalisering door de overheid negatief kan uitwerken voor burgers, schrijft de Nationale ombudsman aan de minister.

De weg heeft camera’s die de kentekens van alle voertuigen registreren. Weggebruikers kunnen de tolkosten automatisch laten afschrijven of ze moeten binnen 72 uur hun rit online betalen, maar veel mensen doen dat niet.

Diensten van de overheid moeten toegankelijk zijn voor iedereen, niet alleen voor degenen die digitaal hun weg weten te vinden.

Reinier van Zutphen, Nationale ombudsman

Dat komt onder meer doordat mensen niet beseffen dat ze op een tolweg rijden en achteraf zelf online moeten betalen. De informatie op de weg daarover is onduidelijk, oordeelt ombudsman Reinier van Zutphen, terwijl dat in de media al verschillende keren aan de orde is geweest.

Minder digitaal vaardig

Volgens Van Zutphen betalen mensen ook niet, omdat ze niet weten hoe dat moet, ze begrijpen het digitale systeem niet. Sinds december vorig jaar verstuurt de overheid een betalingsherinnering met 9 euro administratiekosten. Wie na twee weken nog niet heeft betaald, krijgt daar bovenop een boete.

“Digitalisering kan voordelen hebben, maar de overheid dient terughoudend te zijn met het uitsluitend digitaal aanbieden van haar diensten”, schrijft Van Zutphen aan minister Karremans. “Zij moet namelijk toegankelijk zijn voor iedereen, niet alleen voor degenen die digitaal hun weg weten te vinden.”

Ook hebben niet alle burgers toegang tot internetbankieren en ze mogen daartoe niet worden gedwongen, vindt de ombudsman. “Door het huidige systeem lopen mensen onterecht het risico op boetes en hoge kosten, waardoor zij in de problemen kunnen komen.”

Volgens Van Zutphen moet er daarom ook een papieren alternatief beschikbaar zijn. “Gebeurt dat niet, dan sluit de overheid mensen uit en is zij onvoldoende toegankelijk”, stelt hij.

Kosteloze betalingsherinnering

De ombudsman roept minister Karremans van Infrastructuur en Waterstaat op om het tolsysteem begrijpelijk en toegankelijk te maken voor alle burgers. Hij vindt dat daar ook een kosteloze betalingsherinnering bij hoort, om te voorkomen dat burgers worden afgerekend op onduidelijkheid of beperkte vaardigheden.

Share.
Exit mobile version