NOS Nieuws••Aangepast
De eerste ronde van de onderhandelingen tussen de Verenigde Staten en Iran zit erop. De landen spraken sinds gisterochtend met elkaar in een luxehotel in Zwitserland, onder leiding van bemiddelaars Qatar en Pakistan. Die zeggen dat de gesprekken in een “positieve en constructieve sfeer” zijn gevoerd en dat er “bemoedigende vooruitgang” is geboekt.
De Amerikaanse delegatie werd aangevoerd door vicepresident Vance, die van Iran door parlementsvoorzitter Ghalibaf en minister van Buitenlandse Zaken Araghchi. Lagere onderhandelaars blijven nog de hele week in Zwitserland om verder te praten en de eerste gemaakte afspraken uit te werken.
Communicatiekanalen
Zo is een communicatiekanaal opgezet tussen de VS en Iran om incidenten en miscommunicatie rond scheepvaart in de Straat van Hormuz te voorkomen. Ook gaan beide landen er met Libanon op toezien dat de militaire acties in dat land stoppen. Dat is afgesproken in het basisakkoord dat de VS en Iran vorige week tekenden. Israël, dat in Libanon oorlog voert tegen Irans bondgenoot Hezbollah, was daar niet bij betrokken en zit ook niet in het ‘deëscalatiemechanisme’ dat wordt opgezet.
Van een terugtrekking van Israël uit Zuid-Libanon is vooralsnog geen sprake. Netanyahu herhaalde gisteren nogmaals dat Israëlische troepen in Zuid-Libanon zullen blijven “zolang dat nodig is om de inwoners van het noorden en alle burgers van Israël te beschermen”. Ook Hezbollah heeft geweigerd de aanvallen stop te zetten zolang Israël dat niet doet.
Hezbollah-leider Qassem noemde in een televisietoespraak Israël een agressor die moet vertrekken en wees erop dat Hezbollah samenwerkt met het Libanese nationale leger. “Het is onmogelijk dat Israëlische troepen op Libanese bodem blijven”, zei hij.
De Iraanse minister Araghchi zegt dat er wat hem betreft grote vooruitgang is geboekt bij het beëindigen van de oorlog in Libanon. Op X(opent in nieuw venster) noemt hij het overlegorgaan dat daarop moet toezien “de eerste echte test”. Araghchi zegt verder dat de Amerikaanse blokkade van Iraanse havens is opgeheven en dat een deel van de bevroren Iraanse tegoeden is vrijgegeven.
Door de VS is nog niets gezegd over de voortgang van de onderhandelingen.
Libanon heet hangijzer
Gisteren stond de oorlog in Libanon bovenaan de agenda van de onderhandelaars. Iran was kwaad dat de gevechten daar doorgingen. De start van de onderhandelingen, die gepland stond voor vrijdag, werd daarom uitgesteld en de Straat van Hormuz ging opnieuw dicht.
President Trump dreigde vanuit de VS met aanvallen op Iran als dat land niet “de rijkelijk betaalde marionetten in Libanon” in bedwang zou houden. Daarmee doelde hij op Hezbollah. Een Iraans persbureau schreef dat Iraanse onderhandelaars zich uit protest terugtrokken en bezonnen op een reactie, maar volgens andere bronnen werd er gewoon verder gepraat.
De olieprijzen zakten als reactie op de gesprekken vanochtend. Vorige week was er ook een flinke daling, na het ondertekenen van een voorlopig akkoord tussen de twee landen.

