NOS Nieuws••Aangepast
Bij een aanslag op een middelbare school in de Filipijnen zijn drie scholieren gedood, zeven anderen raakten gewond. Er zijn twee verdachten aangehouden, meldt de politie. Zij zijn 14 en 15 jaar en zijn beiden leerling op de school. De slachtoffers zijn voornamelijk meisjes, zegt de regionale politiechef.
Beide verdachten waren bewapend met een pistool en drongen rond 09.00 uur twee klaslokalen van de San Jose National High School in Tacloban City binnen, waar ze lukraak het vuur openden. Op beelden op sociale media is te zien dat leerlingen in een ander lokaal onder de tafels duiken en de toegangsdeur barricaderen. Er is een hoop geschreeuw en gehuil te horen, vooral wanneer de schoten worden gelost.
Verdachte hield zich schuil
Kort na de aanslag werd een van de verdachten in de school aangehouden, de tweede verdachte hield zich schuil in een huis in de omgeving van de school. Hij werd ontdekt door buurtbewoners, zij alarmeerden de politie waarna ook deze verdachte kon worden aangehouden. Van beide arrestaties gaan beelden rond op sociale media.
Volgens de politiechef zijn de verdachten bevriend met elkaar en hebben zij tijdens een eerste verhoor verklaard dat zij op school werden gepest. Daar voegt de politiechef nog aan toe dat de verdachten geen strafblad hebben. Hoe zij aan de vuurwapens konden komen, wordt nog onderzocht.
De gewonden zijn overgebracht naar het ziekenhuis. Over de identiteit van de slachtoffers is niets bekendgemaakt, eerst wordt de familie ingelicht, zo zegt de politie. De politie roept de inwoners van Tacloban City op om kalm te blijven.
De president van de Filipijnen, Ferdinand Marcos jr., heeft een grondig onderzoek aangekondigd. Ook zegt hij dat de beveiliging op alle scholen moet worden opgeschroefd.












