NOS Nieuws•
Zeeuws FVD-Statenlid Martin Bos gebruikte twee jaar lang geld uit een onkostenregeling voor in totaal 117 etentjes. Hij deed dit uit naam van de fractie van Forum voor Democratie. Etentjes zijn volgens de politicus geschikt om “met elkaar van gedachten te wisselen”. Omroep Zeeland onderzocht zijn declaratiegedrag.
Via Woo-verzoeken (Wet Openbare Overheid) heeft de omroep de gedeclareerde bonnetjes opgevraagd. Hieruit bleek dat de eenmansfractie FVD in 2023 en 2024 opvallend veel geld uitgaf aan vergaderkosten in vergelijking met andere fracties.
Zo gaf Martin Bos in 2023 in zijn eentje ruim 1500 euro uit aan vergaderkosten, terwijl de BBB met negen Statenleden ongeveer 500 euro declareerde.
In 2024 liepen de bedragen nog meer uiteen. Bos declareerde toen 10.000 euro voor vergaderkosten. Een andere eenmansfractie, JA21 met Gert Heijkoop, besteedde in dat jaar slechts 100 euro in die categorie. Geen enkele partij tikte de 10.000 euro van Bos aan, BBB kwam er met 4400 euro het dichtst bij in de buurt.
Over de schreef
“Als je dit opmaakt aan uit eten gaan, dan heb je echt niet begrepen waarvoor dat geld bedoeld is”, reageerde commissaris van de Koning Hugo de Jonge toen Omroep Zeeland hem met het declaratiegedrag van Bos confronteerde. “Dit gaat echt over de schreef.”
Iedereen snapt dat dit niet hoort.
De bedoeling is dat fracties onkosten declareren die gemaakt zijn voor bijvoorbeeld het voorbereiden van debatten, de website, een cursus politiek bedrijven of een vergaderruimte huren.
Hiervoor kregen de fracties in provincie Zeeland in 2023 een vast bedrag van ongeveer 10.000 euro. In 2024 is dat bedrag verhoogd naar ruim 24.000 euro. Daarbij komt per Statenlid ook nog een bedrag van 5000 euro. Over de uitgaven moeten ze verantwoording afleggen.
Evaluatie Holocaustherdenking bij de Griek
Uit de gedeclareerde bonnetjes van Bos blijkt dat hij 88,5 procent van die vergaderkosten heeft opgemaakt aan etentjes. Thuisbezorgd, McDonald’s of op het terras: Bos nuttigde allerlei lekkers van verschillende cateraars en restaurants. Hij genoot van kikkerbillen, kaviaar en bier.
Bij de bonnetjes gaf Bos ook aan wat ’ter tafel’ was gekomen. De verantwoordingen die bovenaan staan, zijn soms ironisch te noemen: ‘bespreking stikstofproblematiek’, staat op de bon waaruit blijkt dat de politicus onder meer een Wagyu burger, biefstukpuntjes en rib fingers heeft besteld.
Een etentje in het Griekse restaurant Onassis in Middelburg verantwoorde Bos met ‘evaluatie Holocaustherdenking’. Opvallend is dat die herdenking pas twee dagen later plaatsvond.
Aangescherpte regels
Strenge regels voor declaratiegedrag waren er in 2023 en 2024 nog niet. Pas in juni 2025 werden die aangescherpt, omdat de fracties fors meer geld zouden krijgen voor hun fractieondersteuning: in 2026 60.000 euro.
Strikt genomen heeft Bos niets strafbaars gedaan. Maar volgens De Jonge betekent dat niet dat Bos niets verkeerd heeft gedaan. “Ook al is iets niet onrechtmatig, onverantwoord is het natuurlijk wel”, zegt hij. “Iedereen snapt dat dit niet hoort. Je moet zo niet met belastinggeld omgaan.”
Sociaal smeermiddel
Bos benadrukt in een reactie dat de kosten niet alleen door hem zijn gemaakt, maar door meerdere mensen. De etentjes omschrijft hij als ‘sociaal smeermiddel’: “Tijdens het eten is een fijn moment om met elkaar van gedachten te wisselen, met een goede sfeer”, zegt de politicus.
Wanneer Bos die gedachten tot uiting brengt is onduidelijk. Tussen maart 2023 en juni 2024 was hij bij geen enkele provinciale commissievergadering aanwezig.
Ook zegt Bos dat hij de belastingbetaler een dienst heeft bewezen door geen fractiemedewerker in te huren. Andere fracties doen dat wel en dat is veruit de grootste kostenpost. Op de vraag of hij het moreel verantwoord vindt om 117 keer uit eten te gaan, zegt hij: “Moreel gezien was het een beetje dom dat we zo weinig geld hebben uitgegeven.”












